MitID

MitID kommer i løbet af 2022 til at afløse NemID

Du kan oprette MitID via din netbank eller på MitID.dk, du kan også oprette MitID direkte i MitID-app'en hvis du har et gyldigt dansk pas. 

Hjælp til MitID

Værd at vide om MitID

Få MitID nu - direkte via din netbank. 

Har du ikke fået MitID endnu, så log på din net- eller mobilbank. Der bliver du guidet til, hvordan du får MitID nemt og sikkert. 

Du kan også få MitID på MitID.dk. 

Læs mere om, hvordan du får MitID på MitID.dk

Du kan få MitID igennem din net- eller mobilbank. Vær opmærksom på den tidsfrist, du får oplyst i net- eller mobilbanken – især fordi de forskellige trin kan tage lidt tid, afhængig af hvad du vælger at gøre. Du skal have fået MitID inden for den tidsfrist, der fremgår i din net- eller mobilbank – ellers kan du ikke logge på banken.

Har du brug for hjælp, skal du tage kontakt til din bank.

Der er nogle trin du skal igennem. Afsæt god tid til at gennemføre processen. 

For at få MitID skal du bruge: 

  • En computer, tablet eller smartphone
  • Dit NemID – nøglekort eller app
  • Adgang til SMS eller e-mail. 

Trin 1: Få MitID i din net- eller mobilbank

Log ind i din net- eller mobilbank og klik dig hen til det sted, hvor du kan få MitID. 

Trin 2: Accepter vilkårene

Du skal læse og acceptere vilkårene for brug af MitID.

Trin 3: Vælg MitID app – eller et af alternativerne

Du skal nu vælge, hvordan du vil bruge MitID. For langt de fleste vil MitID app være det bedste og mest enkle valg. For dem, der ikke har mulighed for at bruge appen, vil MitID kodeviser være et godt alternativ, mens MitID kodeoplæser er beregnet til personer med nedsat syn.

Trin 4: Indtast kontaktoplysninger

Du skal indtaste dine kontaktoplysninger (e-mailadresse eller telefonnummer) , så du senere kan få besked om MitID. 

Trin 5: Vælg bruger-ID

Du skal nu finde på et bruger-ID, som du skal bruge, hver gang du anvender MitID. Det må ikke være dit CPR-nummer. Find på en sammensætning af tal, bogstaver og specialtegn, som er svært for andre at gætte, men nemt for dig at huske. Dit bruger-ID fra NemID er allerede reserveret til dig i MitID, dog ikke, hvis det er dit CPR-nummer.

Trin 6: Download eller bestil MitID

Hvis du har valgt at bruge MitID app, skal du downloade den nu i Google Play eller App Store. Har du valgt MitID kodeviser eller MitID kodeoplæser, skal du bestille den med posten eller hente den i borgerservice.

Trin 7: Aktivér MitID

Nu skal du aktivere MitID. Du aktiverer MitID app ved at følge trinene i net- eller mobilbanken. MitID kodeviser eller -kodeoplæser aktiverer du ved at følge trinene i det medfølgende brev, som du modtager sammen med kodeviseren- eller oplæseren.  

Husk at beholde dit NemID nøglekort eller nøgleappen, indtil NemID er helt udfaset, også selvom du har fået MitID.

Hvis du hverken har net- eller mobilbank, kan du få MitID via MitID.dk. Det forudsætter, at dine ID-oplysninger i NemID er opdaterede. Hvis du skal opdatere dine ID-oplysninger, har du formentligt allerede modtaget besked om det fra Digitaliseringsstyrelsen.

Du kan få hjælp på MitID.dk eller ved at kontakte MitID support. Du finder kontaktoplysningerne her MitID.dk   

Læs mere på MitID.dk

Hvis du hverken kan få MitID via net -eller mobilbanken eller MitID.dk, kan du få MitID i din lokale borgerservice. Husk at booke tid.

Måske har du tidligere fået besked på, at du skal opdatere dine ID-oplysninger i NemID, før du kan få MitID. Har du et gyldigt dansk, grønlandsk eller færøsk pas, kan du nu på én gang opdatere dine ID-oplysninger og få MitID i MitID appen.

Har du ikke et gyldigt dansk, grønlandsk eller færøsk pas, så kan du læse mere om de andre måder at få MitID på, fx ved at bestille tid i Borgerservice.

Some NemID users will need to update their ID information before getting MitID. If this applies to you, you have been notified via Digital Post from the Danish Agency for Digital Government or your Danish bank.

You will need a MitID app, a valid Danish, Greenlandic or Faroese passport and a phone to scan the passport. To get MitID with the MitID app you need:  

  • Your passport  
  • A smartphone that can scan your passport or ID-card (NFC-reader).Most Android phones and iPhone 7 or newer will be able to. If you do not have a smartphone with NFC-reader, it is possible to borrow a smartphone that meets the requirements. Afterwords you need to install the MitID app on your own device.

How to get MitID through the MitID app:

  1. Download the MitID app in App Store og Google Play 
  2. Open the MitID app 
  3. Open ‘Settings’ (top left) 
  4. Tap ‘Create MitID’ and follow the steps. You will need your passport or ID-card when you create your personal MitID in the app. Your passport or ID-card is used to prove who you are. The information is only used for this – and is therefore not stored. You will be guided along the way when you follow the steps in the MitID app.  

This is an alternative to a visit in a Citizen Service. 

If you cannot do it yourself, you can get help from Citizen Service. In most municipalities, you have to book an appointment before showing up.

When you visit a Citizen Service you need to bring valid ID and answer a set of questions about yourself (based on information about you from the CPR-register) in order to confirm your identity. This requires that enough information about you exist in the CPR-register, which can depend on how long you have lived in Denmark and if you have postal address in the country. If the system can't generate enough questions for you to answer, then you need to bring a witnesser, who can testify to your identity. We recommend that you bring a witness.

To find your municipality and book an appointment, please go to 'Find en myndighed' (in Danish):

To read more about how to update your personal information in NemID, please go to lifeindenmark.dk (in English):

Har du brug for hjælp til at få eller bruge MitID, skal du kontakte din bank. De står klar til at hjælpe dig. Alternativt kan du gå på MitID.dk eller kontakte MitID support.   

Find direkte telefonnummer til din banks telefonsupport på MitID.dk/bank

Kontaktoplysninger til MitID supporten finder du ligeledes på 
MitID.dk

Du kan også bede om hjælp hos nogen, du stoler på. Det kan være et familiemedlem eller en god ven. Du kan fx få MitID ved at låne vedkommendes telefon. Bare husk, at du ikke må dele: 

  • dine koder
  • din MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser
  • dit bruger-ID – undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den.

På MitID.dk kan I læse mere om, hvordan man giver og modtager hjælp.  

Du må gerne hjælpe andre med at få MitID - du kan fx låne din telefon ud. Den, du hjælper, må dog ikke dele sine koder eller bruger-ID med dig. Han eller hun må heller ikke udlevere sin MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser.

På MitID.dk kan I læse mere om, hvordan man giver og modtager hjælp. 

Hvis du ikke har CPR-nummer eller NemID, kan du henvende dig i borgerservice. Husk at booke tid.

MitID er personligt, og det er vigtigt, at du passer godt på det. Følg derfor disse råd:

  1. Vis aldrig dine koder til andre
  2. Udlever aldrig din MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser til andre
  3. Del aldrig dit bruger-ID med andre – undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den
  4. Godkend aldrig noget med MitID på baggrund af fx et opkald, e-mail eller besøg fra nogen, som udgiver sig for at være fra din bank, fra supporten eller noget helt tredje. Du vil aldrig blive kontaktet på den måde
  5. Vær opmærksom på, hvilken handling du er ved at godkende med MitID. Hvis teksten ikke svarer til det, som du ønsker at gøre, eller hvis du ikke selv har igangsat handlingen, skal du lade være med at godkende. 

Selvom du får MitID, skal du beholde NemID indtil videre. Det skal du, fordi der i en overgangsperiode er steder, hvor du stadig skal bruge NemID, indtil NemID er endeligt udfaset. Du får besked, når du ikke længere skal have NemID.

Hvis du mister din telefon, skal du straks spærre den MitID app, som er tilknyttet den telefon, du har mistet. Det gør du enten på MitID.dk eller ved at ringe til MitID supporten.

Det er en god idé at have MitID flere steder, fx både på din mobil og en tablet. Så har du altid en reserve, og du kan stadig kan godkende med MitID, selvom du mister din mobil med MitID appen på.

Hvis du har mistet din telefon med din MitID app, og du ikke har et alternativ som f.eks. en kodeviser, så kan du få aktiveret en ny MitID app på to måder; du kan enten scanne dit danske pas og ansigt med MitID appen og på den må få aktiveret en ny app, eller du kan få en ny aktiveringskode hos Borgerservice, som du kan bruge til at aktivere din nye app. 

Hvis du har MitID app, kan du logge ind på MitID.dk og bestille en ny kodeviser eller kodeoplæser. Hvis du ikke har MitID app, skal du henvende dig i borgerservice.

Læs mere på MitID.dk 

Hvis I er flere personer i samme husstand, som fx benytter den samme tablet, kan I bruge den samme MitID app. I skal bruge hver jeres bruger-ID, da man kun må bruge sin egen MitID-identitet. Hvis I bruger den samme app, kan I derfor ikke bruge ansigtsgenkendelse eller fingeraftryk til at åbne MitID appen med. Her skal I bruge jeres personlige MitID app PIN-kode i stedet.

Hvis du i dag har et NemID, skal du også have et MitID. Du kan få MitID via din net- eller mobilbank eller på MitID.dk.

Hvis du ikke har NemID i dag, kan du besøge borgerservice, næste gang du er i Danmark. Medbring dit danske pas, dit danske kørekort eller to ud af følgende tre dokumenter:

  • Personattest
  • Dåbsattest
  • Fødselsattest.

Du vil blive bedt om at besvare kontrolspørgsmål baseret på oplysninger i CPR eller medbringe et vitterlighedsvidne, som kan bekræfte, hvem du er. Det kan fx være et familiemedlem eller en ven. Vi anbefaler, at du medbringer et vitterlighedsvidne, da det ikke er sikkert, at der er data nok i CPR til, at der kan stilles kontrolspørgsmål.

Vitterlighedsvidnet skal have et gyldigt MitID, som skal være mindst 10 dage gammelt. Husk at booke tid i borgerservice. 

MitID vil understøtte udenlandske mobilnumre.    

Hvis du vil have adgang til offentlige tjenester som SU eller Skat i Danmark, skal du have et MitID. Du kan få MitID i din net- eller mobilbank eller på MitID.dk. 

Hvis du i dag bruger dit private NemID, når du skal benytte digitale tjenester i forbindelse med din virksomhed, kan du fremover også bruge MitID i erhvervsmæssig sammenhæng. Det gælder fx, hvis du er virksomhedsejer eller har fuld tegningsret i en virksomhed. Det er den løsning, der i dag hedder NemID privat til erhverv og som bliver til MitID privat til erhverv.

Du kan automatisk bruge MitID i erhvervsmæssig sammenhæng, så snart du som privatperson har fået MitID, og skal altså ikke foretage dig yderligere.

Virksomheder og foreninger får ny erhvervsløsning i 2022

Har du medarbejdere i din virksomhed eller medlemmer i en forening, der skal kunne agere digitalt på vegne af virksomheden/foreningen, kan de også i fremtiden bruge deres private MitID. Det sker via den nye erhvervsløsning MitID Erhverv, der erstatter NemID medarbejdersignatur. MitID Erhverv lanceres i 2022.   

Hvis du repræsenterer en forening, kan du benytte dit private MitID, når MitID erstatter NemID.

Som noget nyt kan du som foreningsrepræsentant i frivillige foreninger samt alm. foreninger, andelsforeninger og særlige foreninger fra efteråret 2021 også benytte dit private NemID, og siden MitID, når MitID erstatter NemID. Foreningen kan registrere én foreningsrepræsentant i CVR-registret, og det er denne foreningsrepræsentant, der alene kan gøre brug af sit private NemID og siden MitID.       

Du kan hente MitID kodeviser eller kodeoplæser for en anden person, hvis du medbringer din fuldmagt på borgerservice.

Du kan læse om lovgivningen bag MitID på retsinformation.dk.

MitID er først og fremmest en app til smartphone og tablet. Du kan bruge MitID til alt det, som du plejer at bruge NemID til, fx logge på netbanken eller borger.dk.

MitID kommer til at afløse NemID i løbet af 2021 og 2022. Det sker, fordi der er brug for et digitalt ID, som kan leve op til fremtidens sikkerhedskrav og behov. NemID er en god og sikker løsning i dag, men MitID er med til at styrke sikkerheden endnu mere. 

Med MitID bliver du godt beskyttet mod identitetstyveri, da du kan få besked både gennem MitID appen, på SMS eller e-mail, hvis nogen fx forsøger at aktivere MitID appen fra en ny enhed. Samtidig stilles der høje krav til identitetssikring, dvs. at du kan dokumentere din identitet, både når du skal have MitID, og når du bruger det til fx at overføre penge eller logge ind på en selvbetjeningsløsning.

Det er gratis at få og bruge MitID.

Der vil være en løbende overgang fra NemID til MitID. Husk derfor at beholde dit NemID nøglekort eller nøgleappen, indtil NemID er helt udfaset.

Du kan læse mere om MitID på MitID.dk

Du kan bruge MitID appen, som du bruger NemID nøgleapp i dag. Med et enkelt swipe kan du godkende eller logge ind med MitID på din smartphone eller tablet, fx hvis du skal overføre penge i din net- eller mobilbank, se dine skatteoplysninger eller handle på nettet. Du kan sagtens bruge MitID app, selvom du ikke bruger NemID nøgleapp i dag.

Alternativer til appen

Der findes to alternativer til dig, som ikke har mulighed for at bruge appen: En MitID kodeviser og en MitID kodeoplæser. Hvis du ikke har mulighed for at bruge appen, vil MitID kodeviser være et godt alternativ, mens MitID kodeoplæser er beregnet til personer med nedsat syn.

Du kan vælge, om du vil have MitID kodeviser eller MitID kodeoplæser sendt med posten eller hente den i borgerservice. Når du har modtaget eller hentet MitID kodeviser eller kodeoplæser, skal den aktiveres, så den tilknyttes dig.

MitID kodeviser

MitID kodeviser er en lille elektronisk enhed, som viser dig en engangskode, som du skal indtaste, når du skal bruge MitID. MitID kodeviseren er så lille, at du kan have den i dit nøglebundt eller i lommen.

MitID kodeoplæser

MitID kodeoplæser har en stor skærm, der viser dig en engangskode, som du skal indtaste, når du skal bruge MitID. MitID kodeoplæser kan også læse engangskoden op. Den er beregnet til personer med nedsat syn.

Indhold fra borger.dk

Værd at vide om at opdatere ID-oplysninger

Kravene til MitID er større end i NemID, fordi sikkerhed på it-området har ændret sig meget, siden NemID blev lanceret i 2010. MitID lever op til de nyeste internationale standarder for sikkerhed. NemID er i tidens løb blevet udstedt på forskellige måder. Det er ikke alle udstedelser, der lever op til de krav, der gælder for MitID. Det er primært NemID, der er udstedt online, eller nogle af de NemID, der er udstedt af banker, som kræver en opdatering for at blive klar til MitID.

Du har tre muligheder:

  1. Du kan på én gang opdatere dine ID-oplysninger og få MitID via MitID app. Læs mere under “Brug MitID app” 
  2. Du kan selv opdatere dine ID-oplysninger ved at bruge NemID nøgleapp. Herefter skal du logge på banken med NemID og følge trinene til at få MitID. Læs mere under "Brug NemID nøgleapp". 
  3. Du kan også tage i Borgerservice og få dem til at hjælpe dig. Her vil du få MitID med det samme, og du kan herefter logge på banken igen med MitID. Læs mere under “Få opdateret dine ID-oplysninger og få MitID i Borgerservice” 

Dine ID-oplysninger i NemID skal være opdaterede, før du kan få MitID. Der kan dog være forskel på, om du skal gøre noget aktivt eller ej, da det afhænger af, hvordan dit NemID er blevet udstedt.

Hvis du skal opdatere ID-oplysninger via NemID nøgleappen, har du formentligt modtaget et brev fra Digitaliseringsstyrelsen via Digital Post, eller du har fået besked fra din bank om det i mobil- eller netbanken. 

Du kan opleve at få vist en besked i NemID nøgleappen om opdatering af oplysninger. Denne besked er en standardbesked, som alle vil møde, uanset om oplysningerne skal opdateres eller ej.

Vær opmærksom på, at du skal have opdateret dine ID-oplysninger og have fået MitID inden for den frist, der fremgår i din net- eller mobilbank om. Det er nødvendigt for, at du fortsat kan betjene dig selv i netbanken.  

Det skal de ID-oplysninger, der er koblet til dit NemID, og som er med til at bekræfte din NemID-identitet. Din identitet bliver bekræftet ved, at du scanner dit pas. NemID og MitID er nemlig ligesom dit pas et bevis på, at du er den, du er.

NemID og MitID kan bruges til mange ting, som har stor betydning for dig. Der er derfor strenge regler for, hvordan vi bedst beskytter dig og dit NemID, senere MitID.

Du kan læse om, hvordan Digitaliseringsstyrelsen behandler dine persondata, i løsningen på digst.dk. 

Digitaliseringsstyrelsen opbevarer kun dine personoplysninger i forbindelse med valideringen af dig og som dokumentation for din gennemførelse af identitetssikringsprocessen (auditlog).

Dine personoplysningerne slettes, efter at information om validering af dig er opdateret i NemID database. Dog opbevares dit pasnummer, PID-nummer og IP-adresse i auditloggen, som slettes efter løbende år plus fem år.

Hvis du har modtaget besked om, at du skal opdatere dine ID-oplysninger, skal du gøre dette, før du kan få MitID. Du kan blandt andet have fået besked om, at du skal opdatere dine ID-oplysninger via din bank eller Digital Post. Vær opmærksom på, at hvis du har fået besked i din net- eller mobilbank om, at du skal have MitID og opdatere dine ID-oplysninger, så skal du have fået gjort begge dele inden for den frist, der fremgår i din net- eller mobilbank. Det er nødvendigt for, at du fortsat kan betjene dig selv i netbanken.       

Du har tre muligheder:

  • Du kan selv opdatere dine ID-oplysninger og få MitID via MitID app. Læs mere under “Brug MitID app” 
  • Du kan selv opdatere dine ID-oplysninger ved at bruge NemID nøgleapp – herefter skal du logge på banken med NemID og følge trinene til at få MitID. Læs mere under "Brug NemID nøgleapp". 
  • Du kan også tage i borgerservice og få dem til at hjælpe dig. Her vil du få MitID med det samme, og du kan herefter logge på banken igen med MitID. Læs mere under “Få opdateret dine ID-oplysninger og få MitID i Borgerservice” 

Den nemmeste måde at opdatere dine ID-oplysninger og få MitID på er ved at bruge MitID app.  

For at få opdateret dine ID-oplysninger og få MitID via MitID app skal du bruge:  

  • Et gyldigt dansk, grønlandsk eller færøsk pas. 
  • En smartphone, der kan scanne chippen i dit pas eller ID-kort (NFC-læser). Det kan de fleste Android-telefoner og iPhone-modellerne 7 og opefter. Kan din telefon ikke scanne, så kan du låne en andens telefon til at oprette dig som bruger. Bagefter kan du lægge MitID appen på din egen telefon. 

Sådan gør du:  

  1. Hent MitID appen i App Store eller Google Play 
  2. Åbn MitID app 
  3. Åbn "Indstillinger" (tandhjulet øverst til venstre) 
  4. Tryk på "Opret MitID" og følg trinene. Passet skal du bruge, når du skal oprette dit personlige MitID i appen. Det bruger du til at bevise, hvem du er. Det fungerer ligesom i paskontrollen i lufthavnen, hvor dit ansigt og dit pas bliver sammenlignet. Informationerne om dig bliver kun brugt til dette – og bliver altså ikke gemt. Du bliver guidet undervejs, når du følger trinene i MitID appen. 

For at få MitID gennem MitID app skal du bruge en telefon, der kan aflæse chippen i dit pas og have et dansk, grønlandsk eller færøsk pas. Hvis du ikke har et pas, kan du gå i Borgerservice og få MitID. I de fleste kommuner skal du bestille tid. Bestil gerne i god tid, for der kan være ventetid. Husk at medbringe gyldig legitimation. Læs mere om, hvordan du får MitID i Borgerservice under “Få opdateret dine ID-oplysninger og få MitID i Borgerservice”. 

Du kan også få opdateret dine ID-oplysninger ved at bruge NemID nøgleapp. Vær opmærksom på, at du ikke kan få MitID herigennem, men skal have MitID efterfølgende via din bank eller MitID.dk.

Du skal bruge:  

  • Den nyeste version af NemID nøgleapp 
  • Dansk pas. Når passet bliver scannet, tjekker appen i Rigspolitiets systemer, at passet er gyldigt 
  • En smartphone, som kan aflæse en chip (NFC-læser). Det kan de fleste Android-telefoner og iPhone-modellerne 7 og opefter. 

Sådan opdaterer du dine ID-oplysninger: 

  1. Åbn NemID nøgleapp
  2. Tryk på "Opdater her"
  3. Log ind med NemID 
  4. Scan dit pas med din smartphone. Vejledning fremgår i appen
  5. Du er nu klar til at få MitID via din bank eller MitID.dk

Du kan kun opdatere dine ID-oplysninger gennem NemID nøgleapp, hvis du har en telefon, der kan aflæse chippen i dit pas, og har et dansk pas, der er udstedt efter 1. januar 2012.  

Du kan således ikke opdatere dine ID-oplysninger via NemID nøgleapp, hvis du ikke har et gyldigt dansk pas eller en telefon, der kan aflæse chippen i dit pas.  

Hvis du ikke har en telefon, der kan aflæse chippen i dit pas, så kan du dog låne en andens telefon og gøre det via MitID app. Med MitID app kan du nemlig scanne dit pas og oprette dig som MitID bruger via en andens telefon. Bagefter kan du lægge MitID appen på din egen telefon. Læs mere om, hvordan du får MitID via MitID app under "Brug MitID app". 

Alternativt kan du gå i Borgerservice og få MitID. I de fleste kommuner skal du bestille tid. Bemærk, at der kan være ventetid. Medbring gyldig legitimation. Læs mere om, hvordan du får MitID i Borgerservice under “Få opdateret dine ID-oplysninger og få MitID i Borgerservice”.  

Hvis du ikke kan benytte MitID app eller NemID nøgleapp til at få opdateret dine ID-oplysninger, så kan du  få opdateret dine ID-oplysninger og få MitID i Borgerservice. I de fleste kommuner skal du bestille tid. Bestil gerne i god tid, for der kan være ventetid.  

For at få hjælp til MitID ved fremmøde i Borgerservice, skal du kunne bevise, hvem du er. Det skyldes, at der i MitID er høje krav til, at man kan dokumentere sin identitet, bl.a. for at undgå identitetstyveri. 

Skal du have hjælp til MitID i Borgerservice, skal du: 

  • medbringe gyldig legitimation
  • svare på et antal spørgsmål om dig selv (hentet fra CPR-registreret) - eller medbringe et vidne, som kan bekræfte, at du er dig. Vidnet skal have haft MitID i mindst 10 dage. 

Den nemmeste måde at opdatere dine ID-oplysninger og få MitID på er ved at bruge MitID app. Med MitID app kan du nu slå de to ting sammen - altså opdatere dine ID-oplysninger og få MitID på én gang.  

Som noget nyt kan du også oprette dig via MitID app på en andens telefon. Dette er ikke muligt via NemID nøgleapp.   

Funktionaliteten i MitID app er således en ny måde at få MitID på – også selvom du skal have opdateret dine ID-oplysninger.  

Du kan fortsat benytte NemID nøgleapp til at opdatere dine ID-oplysninger og derefter få MitID via din bank eller MitID.dk.  

Hvis du ikke har MitID app eller NemID nøgleapp, kan du hente dem i App Store eller Google Play Butik

Kan du ikke benytte MitID app eller NemID nøgleapp, så  kan du gå i Borgerservice og få MitID. I de fleste kommuner skal du bestille tid. Bemærk at der kan være ventetid. Medbring gyldig legitimation. Læs mere om, hvordan du får MitID i Borgerservice under “Få opdateret dine ID-oplysninger og få MitID i Borgerservice”.  

Hvis du ikke har et gyldigt dansk, grønlandsk eller færøsk pas og skal have opdateret dine ID-oplysninger, så skal du gå i Borgerservice og få MitID.   

I de fleste kommuner skal du bestille tid. Bestil gerne i god tid, for der kan være ventetid. Medbring gyldig legitimation  Læs mere om, hvordan du får MitID i Borgerservice under “Få opdateret dine ID-oplysninger og få MitID i Borgerservice”.  

For at kunne scanne chippen i passet, skal du bruge en smartphone, der kan aflæse chippen i dit pas (NFC-læser). Det kan de fleste Android-telefoner og iPhone-modellerne 7 og opefter.  

Hvis du ikke har en telefon, der kan aflæse chippen i dit pas, så kan du med MitID app låne en andens telefon. Med MitID app kan du nemlig scanne dit pas og oprette dig som MitID bruger via en andens telefon. Bagefter kan du lægge MitID appen på din egen telefon. 

Er det ikke muligt for dig at bruge en telefon, der kan aflæse chippen i dit pas, så skal du på Borgerservice. I de fleste kommuner skal du bestille tid. Bemærk, at der kan være ventetid. Medbring gyldig legitimation. Læs mere om, hvordan du får MitID i Borgerservice under “Få opdateret dine ID-oplysninger og få MitID i Borgerservice”. 

Some NemID users will need to update their ID information before getting MitID. If this applies to you, you have been notified via  Digital Post from the Danish Agency for Digital Government or your Danish bank. You will need a MitID app, a valid Danish, Greenlandic or Faroese passport and a phone to scan the passport (most Android phones and iPhone 7 or newer will be able to).  

To get MitID with the MitID app you need:  

  • Your passport  
  • A smartphone that can scan your passport or ID-card (NFC-reader). Most Android phones and iPhone 7 or newer will be able to. If you do not have a smartphone with NFC-reader, it is possible to borrow a smartphone that meets the requirements. Afterwords you need to install the MitID app on your own device.  

How to get MitID through the MitID app:  

  1. Download the MitID app in App Store og Google Play 
  2. Open the MitID app 
  3. Open ‘Settings’ (top left) 
  4. Tap ‘Create MitID’ and follow the steps. You will need your passport or ID-card when you create your personal MitID in the app. Your passport or ID-card is used to prove who you are. The information is only used for this – and is therefore not stored. You will be guided along the way when you follow the steps in the MitID app.  

If you cannot do it yourself, you can get help from Citizen Service. In most municipalities, you have to book an appointment before showing up.  

When you visit a Citizen Service you need to bring valid ID and answer a set of questions about yourself (based on information about you from the CPR-register) in order to confirm your identity. This requires that enough information about you exist in the CPR-register, which can depend on how long you have lived in Denmark and if you have postal address in the country. If the system can't generate enough questions for you to answer, then you need to bring a witness, who can testify to your identity. We recommend that you bring a witnesser.  

To read about updating your personal information in English, please go to lifeindenmark or MitID.dk  

Alle med NemID skal have MitID: hele Danmarks nye digitale ID. Du kan bruge MitID til det, som du plejer at bruge NemID til.

Den største ændring er, at NemID nøglekortet udgår, og at NemID nøgleapp er blevet udskiftet med en MitID app. Der er også alternativer til dem, der ikke har mulighed for at bruge appen. 

Digitale løsninger bliver erstattet af nye løsninger over tid, fordi de fortsat skal være sikre og følge med udviklingen. MitID lever op til de nyeste internationale standarder for sikkerhed. Det betyder, at alle også i fremtiden kan færdes trygt på internettet.

NemID er og har altid været en sikker løsning, både nu og i resten af NemID’s levetid, men vi skal hele tiden følge med udviklingen. Med MitID bliver der større krav til at sikre din identitet, og det er derfor nødvendigt, at MitID kommer godt fra start og lever op til disse krav. På den måde bliver MitID klar til at være Danmarks digitale ID i mange år frem.   

National Standard for Identiteters Sikringsniveauer (NSIS)

De skærpede krav er baseret på den nationale standard, NSIS, der stiller en række krav til at sikre digitale identiteter i Danmark.

NSIS-standarden er en ny, national ramme for tillid til digitale identiteter og vil gælde for MitID.

NSIS-standarden er afstemt med de tilsvarende regler for EU, som stammer fra eIDAS-forordningen. EIDAS-forordningen er med til at fremme, at den danske digitale it-infrastruktur understøtter et digitalt indre marked i EU, og at danskerne fremadrettet vil have mulighed for at betjene sig selv i en række europæiske landes selvbetjeningsløsninger med deres danske NemID eller MitID.   

Du kan læse mere om MitID på MitID.dk.

Har du brug for hjælp, eller har du spørgsmål til MitID og opdatering af ID-oplysninger, kan du kontakte supporten.

Supporten kan kontaktes på:

Telefon: 33 98 00 12

Telefontid:

  • Mandag-fredag: kl. 08:00-20:00
  • Lørdag, søndag og helligdage: kl. 10:00-16:00. 

Skriv til os:

Opdatér dine oplysninger allerede nu, så du er klar, når du får besked om, at det er din tur til at få MitID.

Vær opmærksom på, at du skal have opdateret dine ID-oplysninger og have fået MitID inden for den frist, der fremgår i din net- eller mobilbank om. Bliver tidsfristen i net- eller mobilbanken overskredet, uden at du har opdateret dine ID-oplysninger og fået MitID, kan du ikke logge på banken, før du har fået MitID – heller ikke med NemID.

Du kan foreløbig bruge NemID til at logge på øvrige private og offentlige selvbetjeningsløsninger, fx på skat.dk og borger.dk.

Læs om, hvordan du opdaterer dine oplysninger under ”Sådan opdaterer du dine ID-oplysninger”.

Har du ikke mulighed for at benytte dig af de digitale muligheder, så kan du få MitID i Borgerservice. Der kan dog være situationer, hvor du ikke har mulighed for at møde fysisk op i Borgerservice, f.eks. hvis du har et fysisk eller psykisk handicap, er indlagt el.lign. I disse tilfælde skal du kontakte din kommune for at tage en dialog om, hvordan du kan få hjælp. Hvis du ikke kan nå at få hjælp i Borgerservice, inden din frist i din bank udløber, skal du kontakte MitID-telefonsupporten i din bank:

NemID er i tidens løb blevet udstedt på forskellige måder. Det er derfor kun nogle brugere, der skal opdatere deres ID-oplysninger.

Der skal være sikkerhed for, at det er den rigtige person, der opdaterer ID-oplysningerne. Langt de fleste pas, der er udstedt efter den 1. januar 2012, indeholder en chip med særlig beskyttelse, der gør, at passet ikke kan kopieres.

En telefon, som ikke indeholder en NFC-læser, vil ikke være i stand til at scanne chippen i passet, og vil ikke kunne kontrollere, om passet fx er kopieret. Når passet bliver scannet, tjekker app’en i Rigspolitiets systemer, at passet er gyldigt.

NFC står for Near Field Communication, som er en teknologi, der gør det muligt at forbinde forskellige enheder. 

Det er af sikkerhedsmæssige årsager ikke tilladt at tage et billede af passet. Hvis passet er stjålet, ville en anden person kunne tage et billede af passet og bruge det til identitetssikringen.

Vi skal være sikre på, at det er den rigtige person, der opdaterer ID-oplysningerne. Chippen i passet scannes derfor for at tjekke, om det er meldt stjålet, spærret, kopieret eller udløbet.

Hvis du allerede har opdateret dine ID-oplysninger, og alligevel har modtaget et brev med Digital Post fra Digitaliseringsstyrelsen, kan du se bort fra brevet.

Du skal kun opdatere dine oplysninger én gang. Når du alligevel modtager brevet skyldes det, at din opdatering ikke var registreret, da udsendelsen af brevet blev planlagt. Det er den nu.

Du kan opleve at få vist en besked i NemID nøgleappen om opdatering af oplysninger. Denne besked er en standardbesked, som alle vil møde, uanset om oplysningerne skal opdateres eller ej.

Hvis du skal opdatere ID-oplysninger via NemID nøgleappen, har du formentligt modtaget et brev fra Digitaliseringsstyrelsen om det allerede.

Indhold fra borger.dk