MitID

MitID kommer i løbet af 2022 til at afløse NemID

Du kan oprette MitID via din netbank eller på MitID.dk, du kan også oprette MitID direkte i MitID-app'en hvis du har et gyldigt dansk pas. 

Hjælp til MitID

Værd at vide om MitID

Der er flere måder at få MitID på: 

Få MitID på MitID.dk:  

  • Du kan få MitID på MitID.dk, hvis du har NemID. Du skal desuden have adgang til SMS eller e-mail, hvor du vil modtage informationer, som du skal bruge undervejs. 

Få MitID med pas: 

  • Du kan bruge dit pas og MitID appen til at få MitID. MitID appen kan aflæse en chip i dit pas og dermed bekræfte, hvem du er. Det kan være et alternativ til at gå i Borgerservice. 

Få MitID i Borgerservice:

  • Du kan få MitID i Borgerservice. Husk at bestille tid i Borgerservice og medbringe gyldig legitimation. 

Læs mere om, hvordan du får MitID på MitID.dk

Måske har du tidligere fået besked på, at du skal opdatere dine ID-oplysninger i NemID, før du kan få MitID. Har du et gyldigt dansk, grønlandsk eller færøsk pas, kan du nu på én gang opdatere dine ID-oplysninger og få MitID i MitID appen.

Har du ikke et gyldigt dansk, grønlandsk eller færøsk pas, så kan du læse mere om de andre måder at få MitID på, fx ved at bestille tid i Borgerservice.

Some NemID users will need to update their ID information before getting MitID. If this applies to you, you have been notified via Digital Post from the Danish Agency for Digital Government or your Danish bank.

You will need a MitID app, a valid Danish, Greenlandic or Faroese passport and a phone to scan the passport. To get MitID with the MitID app you need:  

  • Your passport  
  • A smartphone that can scan your passport (NFC-reader). Most Android phones and iPhone 7 or newer will be able to. If you do not have a smartphone with NFC-reader, it is possible to borrow a smartphone that meets the requirements. Afterwards, you need to install the MitID app on your own device.

How to get MitID through the MitID app:

  1. Download the MitID app in App Store or Google Play 
  2. Open the MitID app 
  3. Tap ‘Create MitID’ and follow the steps. You will need your passport when you create your personal MitID in the app. Your passport is used to prove who you are. The information is only used for this – and is therefore not stored. You will be guided along the way when you follow the steps in the MitID app.  

This is an alternative to a visit in a Citizen Service. 

If you cannot do it yourself, you can get help from Citizen Service. In most municipalities, you have to book an appointment before showing up.

When you visit a Citizen Service you need to bring valid ID and answer a set of questions about yourself (based on information about you from the CPR-register) in order to confirm your identity. This requires that enough information about you exist in the CPR-register, which can depend on how long you have lived in Denmark and if you have postal address in the country. If the system can't generate enough questions for you to answer, then you need to bring a witness, who can testify to your identity. We recommend that you bring a witness.

To find your municipality and book an appointment, please go to 'Find en myndighed' (in Danish):

To read more about how to update your personal information in NemID, please go to lifeindenmark.dk (in English):

Har du brug for hjælp til MitID, så kan du kontakte MitID support. Ring på telefon +45 33 98 00 10 eller skriv en besked.  

Du kan også finde svar i hjælpeuniverset på MitID.dk.

Du kan også bede om hjælp hos nogen, du stoler på. Det kan være et familiemedlem eller en god ven. Du kan fx få MitID ved at låne vedkommendes telefon. Bare husk, at du ikke må dele: 

  • dine koder
  • din MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser
  • dit bruger-ID – undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den.

På MitID.dk kan I læse mere om, hvordan man giver og modtager hjælp.  

Du må gerne hjælpe andre med at få MitID - du kan fx låne din telefon ud. Den, du hjælper, må dog ikke dele sine koder eller bruger-ID med dig. Han eller hun må heller ikke udlevere sin MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser.

På MitID.dk kan I læse mere om, hvordan man giver og modtager hjælp. 

Hvis du ikke har CPR-nummer eller NemID, kan du henvende dig i borgerservice. Husk at booke tid.

MitID er personligt, og det er vigtigt, at du passer godt på det. Følg derfor disse råd:

  1. Vis aldrig dine koder til andre
  2. Udlever aldrig din MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser til andre
  3. Del aldrig dit bruger-ID med andre – undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den
  4. Godkend aldrig noget med MitID på baggrund af fx et opkald, e-mail eller besøg fra nogen, som udgiver sig for at være fra din bank, fra supporten eller noget helt tredje. Du vil aldrig blive kontaktet på den måde
  5. Vær opmærksom på, hvilken handling du er ved at godkende med MitID. Hvis teksten ikke svarer til det, som du ønsker at gøre, eller hvis du ikke selv har igangsat handlingen, skal du lade være med at godkende. 

Selvom du får MitID, skal du beholde NemID indtil videre. Det skal du, fordi der i en overgangsperiode er steder, hvor du stadig kan få brug for NemID. Du får besked, når du ikke længere behøver at gemme dit NemID.

Hvis du mister din telefon, skal du straks spærre den MitID app, som er tilknyttet den telefon, du har mistet. Det gør du enten på MitID.dk eller ved at ringe til MitID supporten.

Det er en god idé at have MitID flere steder, fx både på din mobil og en tablet. Så har du altid en reserve, og du kan stadig kan godkende med MitID, selvom du mister din mobil med MitID appen på.

Hvis du har mistet din telefon med MitID appen, og du ikke har et alternativ som f.eks. en kodeviser, så kan du få aktiveret en ny MitID app på to måder: Du kan enten scanne dit danske pas og ansigt med MitID appen og på den måde få aktiveret en ny app, eller du kan få en ny aktiveringskode hos Borgerservice, som du kan bruge til at aktivere din nye app. 

Hvis du har MitID app, kan du logge ind på MitID.dk og bestille en ny kodeviser eller kodeoplæser. Hvis du ikke har MitID app, skal du henvende dig i borgerservice.

Læs mere på MitID.dk 

Hvis I er flere personer i samme husstand, som fx benytter den samme tablet, kan I bruge den samme MitID app. I skal bruge hvert jeres bruger-ID, da man kun må bruge sin egen MitID-identitet. Hvis I bruger den samme app, kan I derfor ikke bruge ansigtsgenkendelse eller fingeraftryk til at åbne MitID appen med. 

Der er flere måder at få MitID på:

Få MitID på MitID.dk 

  • Hvis du har NemID, kan du få MitID på MitID.dk. Du skal desuden have adgang til SMS eller e-mail, hvor du vil modtage informationer, som du skal bruge undervejs. 

Få MitID med pas 

  • Du kan bruge dit pas og MitID appen til at få MitID. MitID appen kan aflæse en chip i dit pas og dermed bekræfte, hvem du er. Det kan være et alternativ til at gå i Borgerservice. Passet skal være dansk/grønlandsk eller færøsk. 

MitID understøtter udenlandske mobilnumre.

Alternativt kan du få MitID i borgerservice:

Du kan også få MitID i borgerservice, næste gang du er i Danmark. På MitID.dk kan du læse om gyldig legitimation, som du skal medbringe.

Du vil blive bedt om at besvare kontrolspørgsmål baseret på oplysninger i CPR eller medbringe et vitterlighedsvidne, som kan bekræfte, hvem du er. Det kan fx være et familiemedlem eller en ven. Vi anbefaler, at du medbringer et vitterlighedsvidne, da det ikke er sikkert, at der er data nok i CPR til, at der kan stilles kontrolspørgsmål.

Vitterlighedsvidnet skal have et gyldigt MitID, som skal være mindst 10 dage gammelt. Husk at booke tid i borgerservice. 

 Læs mere om, hvordan du får MitID på MitID.dk

Hvis du vil have adgang til offentlige tjenester som SU eller Skat i Danmark, skal du have et MitID. 

Hvis du er virksomhedsejer eller har fuld tegningsret i en virksomhed, kan du nøjes med at bruge dit private MitID, når du skal tjekke Digital Post, indberette moms eller betale faktura på vegne af din virksomhed. Det er den løsning, der hedder MitID privat til erhverv.

Du kan automatisk bruge MitID i erhvervsmæssig sammenhæng, så snart du som privatperson har fået MitID, og skal altså ikke foretage dig yderligere.

MitID Erhverv til virksomheder og foreninger

Har du medarbejdere i din virksomhed eller medlemmer i din forening, der skal læse Digital Post, søge barselsrefusion eller logge på øvrige offentlige selvbetjeningsløsninger på vegne af organisationen. Så skal I fremover benytte MitID Erhverv, der erstatter NemID medarbejdersignatur.

I frivillige foreninger samt alm. foreninger, andelsforeninger og særlige foreninger kan foreningsrepræsentanten nøjes med at benytte sit private MitID. Foreningen skal registrere én foreningsrepræsentant i CVR, og det er denne foreningsrepræsentant, der alene kan gøre brug af sit private MitID. 

Registrér en foreningsrepræsentant på Virk

Skal flere medlemmer i foreningen læse Digital Post og logge på øvrige offentlige selvbetjeningsløsninger på vegne af foreningen skal de gøre brug af MitID Erhverv. Foreninger med begrænset ansvar (erhvervsdrivende foreninger) skal også anvende MitID Erhverv.  

Læs mere på MitID Erhverv

Du kan hente MitID kodeviser eller kodeoplæser for en anden person, hvis du medbringer din fuldmagt i borgerservice.

MitID er først og fremmest en app til smartphone og tablet. Du kan bruge MitID til fx at logge på netbanken eller borger.dk.

MitID har afløst NemID, fordi der er brug for et digitalt ID, som kan leve op til fremtidens sikkerhedskrav og behov. 

Med MitID er du godt beskyttet mod identitetstyveri, da du kan få besked både gennem MitID appen, på SMS eller e-mail, hvis nogen fx forsøger at aktivere MitID appen fra en ny enhed. Samtidig stilles der høje krav til identitetssikring, dvs. at du kan dokumentere din identitet, både når du skal have MitID, og når du bruger det til fx at overføre penge eller logge ind på en selvbetjeningsløsning.

Det er gratis at få og bruge MitID.

Selvom du har fået MitID, skal du stadig beholde dit NemID nøglekort eller nøgleappen, indtil NemID er helt udfaset i sommeren 2023.

Du kan læse mere om MitID på MitID.dk

Med et enkelt swipe i MitID appen kan du godkende eller logge ind med MitID på din smartphone eller tablet, fx hvis du skal overføre penge i din net- eller mobilbank, se dine skatteoplysninger eller handle på nettet. 

Alternativer til appen

Der findes to alternativer til dig, som ikke har mulighed for at bruge appen: En MitID kodeviser og en MitID kodeoplæser. Hvis du ikke har mulighed for at bruge appen, vil MitID kodeviser være et godt alternativ, mens MitID kodeoplæser er beregnet til personer med nedsat syn.

Du kan vælge, om du vil have MitID kodeviser eller MitID kodeoplæser sendt med posten eller hente den i borgerservice. Når du har modtaget eller hentet MitID kodeviser eller kodeoplæser, skal den aktiveres, så den tilknyttes dig.

MitID kodeviser

MitID kodeviser er en lille elektronisk enhed, som viser dig en engangskode, som du skal indtaste, når du skal bruge MitID. MitID kodeviseren er så lille, at du kan have den i dit nøglebundt eller i lommen.

MitID kodeoplæser

MitID kodeoplæser har en stor skærm, der viser dig en engangskode, som du skal indtaste, når du skal bruge MitID. MitID kodeoplæser kan også læse engangskoden op. Den er beregnet til personer med nedsat syn.

MitID er blevet automatisk førstevalg, når man skal logge ind på offentlige hjemmesider og selvbetjeninger.

Har du ikke fået MitID endnu, kan du dog fortsat benytte NemID til at logge ind. Du kan skifte mellem MitID og NemID i fanebladene, hvis du bruger en computer. Bruger du en telefon eller tablet, kan du trykke på menuknappen med de tre vandrette streger i øverste venstre hjørne.

Hvis du mister din telefon med MitID appen på eller din personlige MitID kodeviser, kan du ikke bruge MitID. Derfor er det vigtigt, at du har et MitID i reserve, da det kan tage tid at få en ny kodeviser eller en ny app. Måske kræver det ligefrem en tur i borgerservice.

Det er også en god ide at have en MitID app i reserve i det tilfælde, at du får en ny telefon og glemmer at aktivere den nye MitID app, inden du sletter den gamle. Så kan du nemlig hellere ikke længere bruge MitID. Læs om, hvordan du kan have et MitID i reserve på MitID.dk.

Indhold fra borger.dk

Værd at vide om at opdatere ID-oplysninger

Kravene til MitID er større end i NemID, fordi sikkerhed på it-området har ændret sig meget, siden NemID blev lanceret i 2010. MitID lever op til de nyeste internationale standarder for sikkerhed. NemID er i tidens løb blevet udstedt på forskellige måder. Det er ikke alle udstedelser, der lever op til de krav, der gælder for MitID. Det er primært NemID, der er udstedt online, eller nogle af de NemID, der er udstedt af banker, som kræver en opdatering for at blive klar til MitID.

Du har to muligheder:

  1. Du kan på én gang opdatere dine ID-oplysninger og få MitID via MitID app. Læs mere under “Brug MitID app” 
  2. Du kan også tage i borgerservice og få hjælp. Her vil du få MitID med det samme. Læs mere under “Få opdateret dine ID-oplysninger og få MitID i borgerservice” 

Dine ID-oplysninger i NemID skal være opdaterede, før du kan få MitID. Der kan dog være forskel på, om du skal gøre noget aktivt eller ej, da det afhænger af, hvordan dit NemID er blevet udstedt.

Hvis du skal opdatere ID-oplysninger, har du formentligt modtaget et brev fra Digitaliseringsstyrelsen via Digital Post, eller du har måske engang fået besked fra din bank. Du får det også at vide, når du prøver at oprette dig som bruger i MitID på MitID.dk. 

Det skal de ID-oplysninger, der er koblet til dit NemID, og som er med til at bekræfte din NemID-identitet. Din identitet bliver bekræftet ved, at du scanner dit pas. NemID og MitID er nemlig ligesom dit pas et bevis på, at du er den, du er.

NemID og MitID kan bruges til mange ting, som har stor betydning for dig. Der er derfor strenge regler for, hvordan vi bedst beskytter dig og dit digitale ID.

Du kan læse om, hvordan Digitaliseringsstyrelsen behandler dine persondata, i løsningen på digst.dk. 

Digitaliseringsstyrelsen opbevarer kun dine personoplysninger i forbindelse med valideringen af dig og som dokumentation for din gennemførelse af identitetssikringsprocessen (auditlog).

Dine personoplysningerne slettes, efter at information om validering af dig er opdateret i NemID database. Dog opbevares dit pasnummer, PID-nummer og IP-adresse i auditloggen, som slettes efter løbende år plus fem år.

De fleste kan få MitID ved at identificere sig med NemID. Nogen skal dog først opdatere deres ID-oplysninger i NemID, før de kan få MitID. Gælder det for dig, får du det at vide, når du prøver at få MitID med NemID på MitID.dk.      

Du har to muligheder:

  • Du kan selv opdatere dine ID-oplysninger og få MitID via MitID app. Læs mere under “Brug MitID app” 
  • Du kan også tage i borgerservice og få dem til at hjælpe dig. Her vil du få MitID med det samme. Læs mere under “Få opdateret dine ID-oplysninger og få MitID i borgerservice”. 

Den nemmeste måde at opdatere dine ID-oplysninger og få MitID på er ved at bruge MitID app.  

For at få opdateret dine ID-oplysninger og få MitID via MitID app skal du bruge:  

  • Et gyldigt dansk, grønlandsk eller færøsk pas. 
  • En smartphone, der kan scanne chippen i dit pas eller ID-kort (NFC-læser). Det kan de fleste Android-telefoner og iPhone-modellerne 7 og opefter. Kan din telefon ikke scanne, så kan du låne en andens telefon til at oprette dig som bruger. Bagefter kan du lægge MitID appen på din egen telefon. 

Sådan gør du:  

  1. Hent MitID appen i App Store eller Google Play 
  2. Åbn MitID app 
  3. Åbn "Indstillinger" (tandhjulet øverst til venstre) 
  4. Tryk på "Opret MitID" og følg trinene. Passet skal du bruge, når du skal oprette MitID i appen. Det bruger du til at bevise, hvem du er. Det fungerer ligesom i paskontrollen i lufthavnen, hvor dit ansigt og dit pas bliver sammenlignet. Informationerne om dig bliver kun brugt til dette – og bliver altså ikke gemt. Du bliver guidet undervejs, når du følger trinene i MitID appen. 

For at få MitID gennem MitID app skal du bruge en telefon, der kan aflæse chippen i dit pas og have et dansk, grønlandsk eller færøsk pas. Hvis du ikke har et pas, kan du gå i borgerservice og få MitID. I de fleste kommuner skal du bestille tid. Husk at medbringe gyldig legitimation. Læs mere om, hvordan du får MitID i borgerservice under “Få opdateret dine ID-oplysninger og få MitID i borgerservice”. 

Hvis du ikke kan benytte MitID app, så kan du på én gang få opdateret dine ID-oplysninger og få MitID i borgerservice. I de fleste kommuner skal du bestille tid. 

For at få hjælp til MitID i borgerservice skal du kunne bevise, hvem du er. Det skyldes, at der i MitID er høje krav til, at man kan dokumentere sin identitet, bl.a. for at undgå identitetstyveri. 

Skal du have hjælp til MitID i borgerservice, skal du: 

  • medbringe gyldig legitimation
  • svare på et antal spørgsmål om dig selv (hentet fra CPR-registreret) - eller medbringe et vidne, som kan bekræfte, at du er dig. Vidnet skal have haft MitID i mindst 10 dage. 

Hvis du ikke har MitID app, kan du hente den i App Store eller Google Play Butik.

Kan du ikke benytte MitID app, så kan du gå i borgerservice og få MitID. I de fleste kommuner skal du bestille tid. Medbring gyldig legitimation. Læs mere om, hvordan du får MitID i borgerservice under “Få opdateret dine ID-oplysninger og få MitID i borgerservice”.  

Hvis du ikke har et gyldigt dansk, grønlandsk eller færøsk pas og skal have opdateret dine ID-oplysninger, så skal du gå i borgerservice og få MitID.   

I de fleste kommuner skal du bestille tid. Medbring gyldig legitimation. Læs mere om, hvordan du får MitID i borgerservice under “Få opdateret dine ID-oplysninger og få MitID i borgerservice”.  

For at kunne scanne chippen i passet, skal du bruge en smartphone, der kan aflæse chippen i dit pas (NFC-læser). Det kan de fleste Android-telefoner og iPhone-modellerne 7 og opefter.  

Hvis du ikke har en telefon, der kan aflæse chippen i dit pas, så kan du med MitID app bruge en andens telefon. Med MitID app kan du nemlig scanne dit pas og oprette dig som MitID bruger med en andens telefon. Bagefter kan du lægge MitID appen på din egen telefon. 

Er det ikke muligt for dig at bruge en telefon, der kan aflæse chippen i dit pas, så skal du i borgerservice. I de fleste kommuner skal du bestille tid. Medbring gyldig legitimation. Læs mere om, hvordan du får MitID i borgerservice under “Få opdateret dine ID-oplysninger og få MitID i borgerservice”. 

Most people can get MitID by identifying themselves with NemID. However, some NemID users will need to update their ID information before getting MitID. If this applies to you, you will be told when you try to get MitID with NemID on MitID.dk. You can update your ID information yourself and get MitID via the MitID app. 

To get MitID with the MitID app you need:  

  • Your passport (a valid Danish, Greenlandic og Faroese passport) 
  • A smartphone that can scan your passport or ID-card (NFC-reader). Most Android phones and iPhone 7 or newer will be able to. If you do not have a smartphone with NFC-reader, it is possible to borrow a smartphone that meets the requirements. Afterwords you need to install the MitID app on your own device.  

How to get MitID through the MitID app:  

  1. Download the MitID app in App Store og Google Play 
  2. Open the MitID app 
  3. Open ‘Settings’ (top left) 
  4. Tap ‘Create MitID’ and follow the steps. You will need your passport or ID-card when you create your personal MitID in the app. Your passport or ID-card is used to prove who you are. The information is only used for this – and is therefore not stored. You will be guided along the way when you follow the steps in the MitID app.  

If you cannot do it yourself, you can get help from Citizen Service. In most municipalities, you have to book an appointment before showing up.  

When you visit a Citizen Service you need to bring valid ID and answer a set of questions about yourself (based on information about you from the CPR-register) in order to confirm your identity. This requires that enough information about you exist in the CPR-register, which can depend on how long you have lived in Denmark and if you have postal address in the country. If the system can't generate enough questions for you to answer, then you need to bring a witness, who can testify to your identity. We recommend that you bring a witness.  

To read about updating your personal information in English, please go to lifeindenmark or MitID.dk  

MitID har erstattet NemID som Danmarks nye digitale ID.

Læs mere om MitID på MitID.dk

Digitale løsninger bliver erstattet af nye løsninger over tid, fordi de fortsat skal være sikre og følge med udviklingen. MitID lever op til de nyeste internationale standarder for sikkerhed. Det betyder, at alle også i fremtiden kan færdes trygt på internettet.

NemID er og har altid været en sikker løsning, både nu og i resten af NemID’s levetid, men vi skal hele tiden følge med udviklingen. Med MitID er der større krav til at sikre din identitet, og det er derfor nødvendigt, at MitID lever op til disse krav. På den måde kan MitID være Danmarks digitale ID i mange år frem.   

National Standard for Identiteters Sikringsniveauer (NSIS)

De skærpede krav er baseret på den nationale standard, NSIS, der stiller en række krav til at sikre digitale identiteter i Danmark.

NSIS-standarden er en ny, national ramme for tillid til digitale identiteter og vil gælde for MitID.

NSIS-standarden er afstemt med de tilsvarende regler for EU, som stammer fra eIDAS-forordningen. EIDAS-forordningen er med til at fremme, at den danske digitale it-infrastruktur understøtter et digitalt indre marked i EU, og at danskerne fremover vil have mulighed for at betjene sig selv i en række europæiske landes selvbetjeningsløsninger med deres danske, digitale ID.   

Har du brug for hjælp, eller har du spørgsmål til MitID og opdatering af ID-oplysninger, kan du kontakte supporten.

Supporten kan kontaktes på:

Telefon: 33 98 00 12

Telefontid:

  • Mandag-fredag: kl. 08:00-20:00
  • Lørdag, søndag og helligdage: kl. 10:00-16:00. 

Skriv til os:

Har du ikke mulighed for at benytte dig af de digitale muligheder, så kan du få MitID i borgerservice. Der kan dog være situationer, hvor du ikke har mulighed for at møde fysisk op i borgerservice, f.eks. hvis du har et fysisk eller psykisk handicap, er indlagt el.lign. I disse tilfælde skal du kontakte din kommune for at tage en dialog om, hvordan du kan få hjælp.

NemID er i tidens løb blevet udstedt på forskellige måder. Det er derfor kun nogle brugere, der skal opdatere deres ID-oplysninger, og det gælder nok ikke for dig.

Der skal være sikkerhed for, at det er den rigtige person, der opdaterer ID-oplysningerne. Langt de fleste pas indeholder en chip med en særlig beskyttelse, der gør, at passet ikke kan kopieres.

En telefon, som ikke indeholder en NFC-læser, vil ikke være i stand til at scanne chippen i passet, og vil ikke kunne kontrollere, om passet fx er kopieret. Når passet bliver scannet, tjekker app’en i Rigspolitiets systemer, at passet er gyldigt.

NFC står for Near Field Communication, som er en teknologi, der gør det muligt at forbinde forskellige enheder. 

Det er af sikkerhedsmæssige årsager ikke tilladt at tage et billede af passet. Hvis passet er stjålet, ville en anden person kunne tage et billede af passet og bruge det til identitetssikringen.

Vi skal være sikre på, at det er den rigtige person, der opdaterer ID-oplysningerne. Chippen i passet scannes derfor for at tjekke, om det er meldt stjålet, spærret, kopieret eller udløbet.

Indhold fra borger.dk