Fra 2025 opkræver Stevns Kommune ejendomsbidrag én gang årligt i stedet for de tidligere to årlige rater.
Hvornår opkræves ejendomsbidrag?
Ejendomsbidraget opkræves den 1. januar hvert år, og sidste betalingsdato er den 10. januar.
Hvis du har tilmeldt betalingen til Betalingsservice, bliver beløbet trukket automatisk. Har du ikke tilmeldt Betalingsservice, modtager du betalingsoplysninger i slutningen af december. Selve ejendomsbidragsopgørelsen sendes uden betalingsinformation.
Ved for sen betaling beregner vi morarenter fra forfaldsmånedens begyndelse til udgangen af den måned, hvor betalingen sker. Der pålægges også et gebyr for rykkerskrivelser.
Hvem skal betale ejendomsbidraget?
Alle ejere af fast ejendom i Stevns Kommune betaler ejendomsbidrag. Du modtager en ejendomsbidragsbillet for det kommende år senest i begyndelsen af december.
På ejendomsbidragsbilletten kan du se, hvilke bidrag der opkræves for din ejendom.
Hvad dækker ejendomsbidraget
Ejendomsbidraget dækker:
- Renovation
- Rottebekæmpelse
Ejendomsbidrag og ejendomsskat er ikke det samme
Ejendomsbidraget er adskilt fra ejendomsskat. Fra 1. januar 2024 overtog staten opkrævningen af boligskatten, som tidligere blev betalt til kommunen to gange årligt.
Du kan læse mere om ejendomsskat her.