Som udgangspunkt anvender vi den fælles offentlige login-løsning NemLogin, hvor du bruger dit NemID som nøgle til at logge dig ind på selvbetjeningsløsninger og blanketter.
Du kan dog også støde på formularer eller selvbetjeningsløsninger, som ikke kræver så høj sikkerhed, fordi informationerne, du får adgang til, ikke er følsomme. Her kan du typisk oprette dig med et selvvalgt brugernavn og password. Det sker eksempelvis på bibliotekernes selvbetjeningsløsning.
Når vi indhenter personlige oplysninger om dig og gemmer dem i forbindelse med vores arbejde, er der forskellige lovmæssige og praktiske retningslinjer for, hvor længe vi gemmer dem. Det varierer, alt efter om det drejer sig om f.eks. en sag i Jobcentret, en byggesag eller en jobansøgning.
Inden for visse fagområder skal vi aflevere dine sager og informationer til Rigsarkivet, inden vi må slette dem. Det reguleres af arkivloven.
Du kan få præcise oplysninger om, hvor længe vi gemmer dine oplysninger ved at kontakte de enkelte fagområder i kommunen.
Kommunens egne web-formularer
På stevns.dk har vi nogle formularer, vi selv har lavet. Når du udfylder en af dem, og sender den til os, behandler vi dine personlige oplysninger.
Vores web-system (Drupal) sender formularen til os som en krypteret mail, og du får ligeledes en kvittering på mail.
Hvor lang tid opbevarer I min indsendelse?
På stevns.dk har vi to typer af webformularer.
Den ene type kan f.eks. være ’Anmeldelse til Teknik & Miljø’, hvor du løbende kan fortælle os, hvis der er noget galt på kommunens stier og veje. Her sletter vi din indsendelse med det samme, når vores webserver har afsendt mails til dig og til os. Herefter journaliserer vi din indsendelse, hvis den indgår i en sag, så vi kan dokumentere det arbejde, der er lavet.
Den anden type kan være tilmeldinger til et arrangement (f.eks. et borgermøde). Her sletter vi først din indsendelse, når fristen for tilmelding er overskredet, og vi har trukket alle tilmeldinger ud af systemet. Vi sletter din tilmelding, når arrangementet er afviklet.