1. Indledning
Vi er stolte af Stevns – og vi kerer os som ansvarlige politikere for både den nære drift og den fortsatte udvikling af vores kommune. Til glæde og gavn for borgere, virksomheder, foreningsliv og andre, som nyder godt af vores kommunes mange fortræffeligheder.
Kommunens budget er ét af de årlige højdepunkter i det politiske arbejde, og også i år har budgetforhandlingerne været kendetegnet ved seriøse og konstruktive drøftelser. Drøftelser som har ført til, at 17 af kommunalbestyrelsens 19 medlemmer står bag budgetaftalen.
Socialdemokratiet, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og Moderaterne har alle valgt at tage ansvaret på sig ved at gå sammen om at sætte ramme og retning for de kommende års udvikling af Stevns Kommune. En udvikling som hviler på et stærkt fundament båret af ”orden i eget hus”.
2. Budgetaftalens udgangspunkt
I Stevns Kommune har vi over en årrække arbejdet målrettet på at styrke den økonomiske styring, og vi er et rigtig godt sted. Vi har grundlæggende styr på udgifterne, og vi formår i vid udstrækning at få omsat de politiske ambitioner til konkret virkelighed.
Kommunes økonomi er dog i høj grad også præget af udefrakommende faktorer, hvor særligt de årlige aftaler om kommunernes økonomi samt ændret lovgivning sætter markante aftryk. Årets økonomiaftale, indgået mellem regeringen og KL, er i udgangspunktet en rigtig god aftale, som prioriterer flere midler til udviklingen af den kommunale velfærd, men overfor det står en omlægning af ejendomsskattesystemet, som har nogle helt uforståelige og urimelige konsekvenser for en række kommuner – herunder også her i Stevns.
Når alle mellemregninger er gjort op, har budgetudgangspunktet været i balance, hvilket i korte træk betyder, at der i budget 2025-2028 ikke er plads til markante investeringer i den nære velfærd. Til gengæld har der heller ikke været brug for den store ”sparekniv”, da vi har kunnet få enderne til at nå sammen ved en række effektiviseringer og omprioriteringer. Og endelig har vi fundet plads til at kunne prioritere yderligere midler til nødvendige anlægsinvesteringer. Det er glædeligt, for det giver os mulighed for at prioritere lidt mere til vedligeholdelse af vores eksisterende bygninger, ligesom der også er skabt plads til at prioritere en række nye, efterspurgte anlægsprojekter i de kommende år.
Den kommunale skatteudskrivning har som vanligt været drøftet i de politiske forhandlinger. Med kommunens nuværende økonomiske udgangspunkt er det vurderet, at det ikke er muligt at reducere skatteudskrivningen i budget 2025-2028.
Grundlæggende går det rigtig godt i Stevns Kommune. Mange borgere er i job, vi har en meget høj grad af frivillighed rundt omkring i kommunen, i seneste DI-måling kan vi konstatere en markant fremgang i virksomhedernes oplevelse af kommunens erhvervsvenlighed, og turisterne strømmer hertil for at nyde godt af vores mange kvaliteter. Det er vores opgave og ansvar, at det også fremadrettet går godt. Det ansvar har vi med denne aftale taget på os ved at skabe et solidt og robust økonomisk grundlag for de næste fire år. Vi ser frem til aktivt at tage del i den fortsatte udvikling.
3. Sammenfatning af budgetaftalens økonomi
Budgetaftalens hovedtal fremgår af resultatopgørelsen i figur 1.
Figur 1: Resultatopgørelse
Som det fremgår af figur 1, er der med budgetaftalen skabt en langsigtet balance i Stevns Kommunes budgetgrundlag. Der er etableret en strukturel balance, som giver mulighed for et mere bæredygtigt anlægsniveau i de kommende år, hvor der i gennemsnit årligt er afsat 67 mio. kr. Herudover er det værd at bemærke, at kommunen årligt nedbringer sin gæld med i størrelsesorden 20 mio. kr.
De konkrete ændringer, som er indarbejdet i budget 2025-2028, fremgår af det vedlagte bilag til budgetaftalen.
4. Strategiske indsatser i budget 2025-2028
En kommunal organisation er kendetegnet ved en lang række store og betydelige driftsopgaver, hvor vores mange dygtige medarbejdere hver dag går på arbejde for at gøre en forskel. Kompleksiteten er ofte høj med et stort behov for at kunne samarbejde på tværs af fagligheder og den kommunale organisation. Det har vi igennem længere tid haft stort fokus på, og i al beskedenhed mener vi, at vi er lykkes med rigtig mange ting – eksempelvis i forhold til at styrke de helhedsorienterede indsatser.
En kommunal organisation skal dog også være kendetegnet ved en fortsat udvikling, og her har vi som politisk valgte en væsentlig opgave i at identificere den udvikling, som vi ønsker for Stevns Kommune i de kommende år. Herunder sætter vi ramme og retning for de indsatser, som vi vurderer som strategisk vigtige for budgetperioden 2025-2028.