Budgetaftale 2025-2028 for Stevns Kommune

Publiceret 26-09-2024

Et flertal i kommunalbestyrelsen bestående af Socialdemokratiet, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og Moderaterne har indgået en budgetaftale for 2025-2028. Budgettet godkendes formelt i kommunalbestyrelsen den 10. oktober.

Et politisk flertal har indgået en budgetaftale for årene 2025-2028.

1. Indledning

Vi er stolte af Stevns – og vi kerer os som ansvarlige politikere for både den nære drift og den fortsatte udvikling af vores kommune. Til glæde og gavn for borgere, virksomheder, foreningsliv og andre, som nyder godt af vores kommunes mange fortræffeligheder.

Kommunens budget er ét af de årlige højdepunkter i det politiske arbejde, og også i år har budgetforhandlingerne været kendetegnet ved seriøse og konstruktive drøftelser. Drøftelser som har ført til, at 17 af kommunalbestyrelsens 19 medlemmer står bag budgetaftalen.

Socialdemokratiet, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og Moderaterne har alle valgt at tage ansvaret på sig ved at gå sammen om at sætte ramme og retning for de kommende års udvikling af Stevns Kommune. En udvikling som hviler på et stærkt fundament båret af ”orden i eget hus”.

2. Budgetaftalens udgangspunkt

I Stevns Kommune har vi over en årrække arbejdet målrettet på at styrke den økonomiske styring, og vi er et rigtig godt sted. Vi har grundlæggende styr på udgifterne, og vi formår i vid udstrækning at få omsat de politiske ambitioner til konkret virkelighed.

Kommunes økonomi er dog i høj grad også præget af udefrakommende faktorer, hvor særligt de årlige aftaler om kommunernes økonomi samt ændret lovgivning sætter markante aftryk. Årets økonomiaftale, indgået mellem regeringen og KL, er i udgangspunktet en rigtig god aftale, som prioriterer flere midler til udviklingen af den kommunale velfærd, men overfor det står en omlægning af ejendomsskattesystemet, som har nogle helt uforståelige og urimelige konsekvenser for en række kommuner – herunder også her i Stevns.

Når alle mellemregninger er gjort op, har budgetudgangspunktet været i balance, hvilket i korte træk betyder, at der i budget 2025-2028 ikke er plads til markante investeringer i den nære velfærd. Til gengæld har der heller ikke været brug for den store ”sparekniv”, da vi har kunnet få enderne til at nå sammen ved en række effektiviseringer og omprioriteringer. Og endelig har vi fundet plads til at kunne prioritere yderligere midler til nødvendige anlægsinvesteringer. Det er glædeligt, for det giver os mulighed for at prioritere lidt mere til vedligeholdelse af vores eksisterende bygninger, ligesom der også er skabt plads til at prioritere en række nye, efterspurgte anlægsprojekter i de kommende år.

Den kommunale skatteudskrivning har som vanligt været drøftet i de politiske forhandlinger. Med kommunens nuværende økonomiske udgangspunkt er det vurderet, at det ikke er muligt at reducere skatteudskrivningen i budget 2025-2028.

Grundlæggende går det rigtig godt i Stevns Kommune. Mange borgere er i job, vi har en meget høj grad af frivillighed rundt omkring i kommunen, i seneste DI-måling kan vi konstatere en markant fremgang i virksomhedernes oplevelse af kommunens erhvervsvenlighed, og turisterne strømmer hertil for at nyde godt af vores mange kvaliteter. Det er vores opgave og ansvar, at det også fremadrettet går godt. Det ansvar har vi med denne aftale taget på os ved at skabe et solidt og robust økonomisk grundlag for de næste fire år. Vi ser frem til aktivt at tage del i den fortsatte udvikling.

3. Sammenfatning af budgetaftalens økonomi

Budgetaftalens hovedtal fremgår af resultatopgørelsen i figur 1.

Figur 1: Resultatopgørelse

Som det fremgår af figur 1, er der med budgetaftalen skabt en langsigtet balance i Stevns Kommunes budgetgrundlag. Der er etableret en strukturel balance, som giver mulighed for et mere bæredygtigt anlægsniveau i de kommende år, hvor der i gennemsnit årligt er afsat 67 mio. kr. Herudover er det værd at bemærke, at kommunen årligt nedbringer sin gæld med i størrelsesorden 20 mio. kr.

De konkrete ændringer, som er indarbejdet i budget 2025-2028, fremgår af det vedlagte bilag til budgetaftalen.

4. Strategiske indsatser i budget 2025-2028

En kommunal organisation er kendetegnet ved en lang række store og betydelige driftsopgaver, hvor vores mange dygtige medarbejdere hver dag går på arbejde for at gøre en forskel. Kompleksiteten er ofte høj med et stort behov for at kunne samarbejde på tværs af fagligheder og den kommunale organisation. Det har vi igennem længere tid haft stort fokus på, og i al beskedenhed mener vi, at vi er lykkes med rigtig mange ting – eksempelvis i forhold til at styrke de helhedsorienterede indsatser.

En kommunal organisation skal dog også være kendetegnet ved en fortsat udvikling, og her har vi som politisk valgte en væsentlig opgave i at identificere den udvikling, som vi ønsker for Stevns Kommune i de kommende år. Herunder sætter vi ramme og retning for de indsatser, som vi vurderer som strategisk vigtige for budgetperioden 2025-2028.

Miljø, klima og natur er højt på dagsordenen. Lokalt, nationalt og globalt. Lokalt har vi indenfor det seneste år oplevet mere end en håndfuld hændelser med stormflod, høj vandstand etc. Det skal vi tage alvorligt ved at sikre os mod fremtidige hændelser.

Med denne budgetaftale har parterne sat handling bag ordene i en række vigtige dagsordener på miljø-, klima- og naturområderne. Der er med aftalen afsat mere end 16 mio. kr. over de kommende fire år til dels at sikre den stevnske nordkyst omkring Strøby Egede og Strøby Ladeplads og dels til at foretage den nødvendige klimasikring inde i landet, hvor der er behov for et særligt fokus på åer, dræn og vandløb. Herudover er der også årligt afsat midler til fortsat at arbejde med konkrete tiltag fra kommunens klimahandleplan.

De seneste år har vi haft ekstra fokus på at energiforbedre de kommunale bygninger. Det fokus fastholder vi også over de kommende år, hvor der er afsat en lånefinansieret ramme på 5 mio. kr. årligt til energiforbedrende tiltag, ligesom der fortsat er afsat en årlig pulje til at sikre eksisterende natur, udvikle ny natur samt skabe stisystemer og rekreative elementer rundt omkring i den stevnske natur.

For at understøtte arbejdet med fortsat at skabe mere og bedre natur samt biodiversitet er parterne enige om, at der skal udarbejdes en ny natur- og biodiversitetspolitik for Stevns Kommune.

Et aktivt kultur- og fritidsliv er vigtigt for det levede liv. Og i Stevns Kommune er vi begunstiget af en lang række frivillige ildsjæle, som yder en kæmpe indsats for at skabe spændende og udviklende kultur- og fritidstilbud til stevnsboerne. Det vil vi gerne kvittere for, og vi vil samtidig også gerne understøtte de mange tilbud bedst muligt indenfor de økonomiske rammer, vi har til rådighed.

Parterne har med denne aftale givet et betydeligt løft til kulturlivet, hvor der dels er afsat faste tilskud til Spilledåsen og Teaterforeningen for i alt 0,24 mio. kr. årligt. Spilledåsen og Teaterforeningen er vigtige kulturinstitutioner for hele Stevns, og vi ønsker med det årlige, faste tilskud at give tryghed og sikkerhed omkring deres løbende drift.

Herudover er der etableret en kulturpulje på 0,5 mio. kr. årligt, som foreninger og frivillige kan søge midler fra. Aftaleparterne er enige om, at det ansvarlige fagudvalg skal kigge på de gældende kriterier for kulturpuljen med henblik på at vurdere, hvorvidt der er brug for justeringer.

Også på fritidsområdet er der sat markante aftryk i denne budgetaftale. I alt er der afsat 30 mio. kr. til udvikling af fritidstilbud, med særlig fokus på en udbygning af Strøby Idrætscenter samt på fodboldbane-kapaciteten, hvor der specifikt er afsat midler til kunstgræsbaner i Store Heddinge og Hårlev samt til at flytte fodboldbaner i Rødvig. De lokale fodboldklubber er inde i en sund udvikling, og med de afsatte midler bidrager vi til at løfte niveauet for træningen hele året rundt – ligesom det også vil være en gevinst for de tilgængelige træningstider i hallerne i vinterhalvåret.

Herudover er aftaleparterne enige om fortsat at støtte op om de lokale skydeklubbers ønske om at etablere et nyt skydeanlæg i Store Heddinge, ligesom der er afsat midler til en nødvendig renovering af den indendørs skydebane i Hårlev.

Med aftalen er der også fortsat afsat ressourcer til at understøtte en mere optimal udnyttelse af de kommunale bygninger, hvor der særligt er fokus på den fremtidige placering af Stevns Musikskole samt endelig afklaring af det rå lokale i Stevnshallen. Endelig er der prioriteret yderligere midler til den folkeoplysende indsats, ligesom der er afsat nødvendige driftsmidler til de kommunale fritidsfaciliteter.

Budgetaftalen for 2025 står i høj grad også i børnenes tegn.

Parterne ønsker at igangsætte arbejdet med en helhedsplan for udviklingen af dagtilbudsområdet i de kommende år. Planen skal sikre, at der er kapacitet til at passe alle børn i dagtilbud af høj kvalitet i de forskellige områder af kommunen. Planen skal også sikre, at alle dagtilbud har gode fysiske rammer, både indendørs og udendørs, ligesom der skal være fokus på bygningernes driftsomkostninger og energieffektivitet. Der er i alt afsat 50 mio. kr. i perioden 2025-2028 til arbejdet med helhedsplanen.

Der skal også sættes fokus på, hvordan andelen af uddannede pædagoger kan øges i kommunens dagtilbud, blandt andet for at styrke mulighederne for at rumme børn med særlige behov. I den forbindelse skal vi se på, om det forhold, at lærerne fremover får mulighed for at få finansieret efteruddannelse via Den Kommunale Kompetencefond, giver mulighed for at tilføre flere midler til kompetenceudvikling på dagtilbudsområdet.

Det igangsatte arbejde med at styrke kommunens SFO-tilbud til de lidt større børn i 4.-6. klasse fortsætter i 2025. I Store Heddinge vil skolen og ungdomsskolen øge samarbejdet omkring aktiviteter for SFO-børnene på 4.-6. klassetrin, og børnene vil i første omgang én dag om ugen bruge Munkegårdens faciliteter. I Hårlev undersøges det, om Hotherskolens SFO for 4.-6- klasse kan flytte til en nyopført bygning på Motorgården, som kan rumme både skolens SFO og Ungdomsskolens ungecafé for børn og unge fra 7. klasse og op.

Også arbejdet med en helhedsplan for specialundervisningsområdet fortsætter i 2025, hvor vi skal træffe beslutninger om den fremtidige indretning af kommunens specialtilbud. Ambitionen er, at flere børn med behov for specialtilbud kan få et godt skoletilbud inden for kommunegrænsen fremfor at skulle gå i skole udenfor kommunen, langt væk fra kammerater og fritidstilbud. Der er i 2027 afsat 2,8 mio. kr. som bidrag til at understøtte realiseringen af helhedsplanen, herunder de eventuelle muligheder for bedre forhold for Dagskolen, som en flytning af SFO for 4.-6. klasse på Hotherskolen kan skabe. Med budgetaftalen er der også taget forskud på helhedsplanen gennem finansiering til en ny autisme-klasse på Store Heddinge Skole, som er oprettet i år.

I Stevns Kommune er der, ligesom i resten af landet, i disse år store udfordringer med mistrivsel og skolevægring blandt børn og unge. I de senere år er der taget initiativ til at oprette flere tilbud i Stevns Kommune, som retter sig mod børn og unge i mistrivsel eller med psykiske udfordringer. Som et nyt skud på stammen skal der etableres et lettilgængeligt og evidensbaseret tilbud, som kan gribe børn og unge med symptomer på psykisk mistrivsel. Tilbuddet, som er målrettet børn og unge fra børnehaveklasse (5-6 år) og til og med det 17. år, skal kunne behandle et bredt spektrum af udfordringer. Tilbuddet finansieres med 1,1 mio. kr. årligt, som er tilført kommunens via det statslige bloktilskud.

I de kommende år fortsætter arbejdet med at fremtidssikre velfærden i Stevns Kommune og finde kloge løsninger, som kan imødegå den mangel på uddannet arbejdskraft. Især ældreplejen er frem mod 2030 udfordret af mangel på arbejdskraft som følge af en stor stigning i antallet af ældre borgere – særligt i gruppen over 80 år.

I budgetaftalen for 2024-2027 blev der afsat en investeringspulje, som skal understøtte udvikling og implementering af nye velfærdsløsninger, som er arbejdskraftsbesparende eller på anden måde kan frigøre økonomisk råderum, så velfærden fortsat kan finansieres.

Investeringspuljen har muliggjort, at der i 2024 er igangsat en omfattende udvikling på hjemmeplejeområdet. Der er som det ene indført en ny organiseringsform i form af faste, tværfaglige teams, hvor hjemmeplejen og sygeplejen er slået sammen i teams, hvor der arbejdes tættere sammen om den enkelte borger, blandt andet med sigte på at styrke den rehabiliterende indsats. Som det andet er der indført mulighed for skærmbesøg (”videoopkald”) til de borgere, hvor hjælpen ikke kræver et fysisk be-søg. Skærmbesøg vil blive gradvist indført i alle kommunens hjemmeplejedistrikter og forventes fuldt ud implementeret inden udgangen af 2025.

I budgetaftalen for 2025 videreføres investeringspuljen med et beløb på 2,7 mio. kr. Digital understøttet genoptræning og vedligeholdelsestræning er nogen af de muligheder, som der p.t. undersøges. Vi forventer også, at arbejdet med at investere i kloge velfærdsløsninger udbredes til andre områder end ældreområdet.

I Stevns Kommune har vi i en længere årrække haft svært ved i tilstrækkelig grad at finansiere de nødvendige anlægsinvesteringer. Både i form af nye anlæg og i forhold til udvikling og renovering af vores eksisterende faciliteter.

Det er ikke en holdbar situation på lang sigt. I de sidste par års budgetforhandlinger har kommunens anlægsniveau været højt på dagsordenen – og det er lykkes at få knækket kurven. I budget 2025-2028 har aftaleparterne formået at få løftet anlægsrammen til gennemsnitligt ca. 67 mio. kr. årligt over de fire år. Det er en smule højere end i sidste års budgetaftale og hele 30 mio. kr. højere årligt end aftalen for budget 2023-2026.

Der er med budgetaftalen skabt rum til en række store og nødvendige investeringer i ny kapacitet i de kommende år. Det handler særligt om et nyt plejecenter i Store Heddinge, ny daginstitutionskapacitet og den føromtalte udvikling af idrætsfaciliteter. Alene til de tre områder er der i den kommende fireårige periode afsat 100 mio. kr.

Det er dog ikke kun investeringer i ny kapacitet, som har været i fokus. Med budgetaftalen er der også prioriteret yderligere midler til eksempelvis den løbende renovering af de kommunale bygninger og til de kommunale legepladser. Endelig er der i budgetperioden også prioriteret betydelige midler til infrastrukturtiltag, særligt i form af veje og cykelstier. Supplerende hertil er aftaleparterne enige om, at der skal foretages en analyse af behov for trafikudvikling ved nye boligområder, ligesom der også konkret er afsat midler til at understøtte resultaterne af en sådan analyse.

Endelig er der med budgetaftalen afsat en årlig anlægspulje, som sammen med de tilgængelige lånefinansieringsmuligheder skal skabe grundlag for, at vi kan foretage en række strategiske jordkøb, som skal bidrage til den fortsatte udvikling af Stevns Kommune.

Det er alt sammen vigtige prioriteringer, og vi er særdeles tilfredse med, at vi med denne aftale har skabt de økonomiske rammer for fortsat at kunne investere i udviklingen af Stevns Kommune.

Stevns er kendetegnet ved levende landsbyer og lokalsamfund, hvor borgerne formår at få deres områder til at blomstre – med hver deres særkender. Aftaleparterne ønsker, at dette fortsat skal kendetegne Stevns Kommune, og vi er optaget af, hvordan vi som kommunal aktør kan understøtte og bidrage til den fortsatte udvikling.

I Stevns Kommune har vi en landsbykoordinator ansat, som bidrager til udviklingen i de respektive lokalområder. Herudover har vi årligt afsat en pulje til landsby-udviklingen, som vi fra 2025 øger med 0,25 mio. kr. årligt.

Aftaleparterne er enige om, at der skal ske en revision af kommunens arkitekturpolitik med fokus på, hvordan vi kan bevare det helt særlige ved Stevns, ligesom der er afsat en pulje, der skal sikre, at anbefalingerne fra Udvalget for Bæredygtige Boliger kan blive omsat i konkrete projekter. Udvalgets anbefalinger vil foreligge i slutningen af 2024.

5. Budgetaftalens fokuspunkter

I de følgende underafsnit redegør vi for en række af de yderligere fokuspunkter, som aftaleparterne har opnået enighed om i budget 2025-2028. Der er ikke tale om en gennemgang af samtlige ændringer i budgetgrundlaget. For et samlet overblik henvises der til det vedlagte bilag.

På Udvalget for Job, Social og Fritids område ønsker parterne at fremhæve følgende fokuspunkter:

Ny økonomisk ramme for Stevns Erhverv

Stevns Kommune har i en årrække finansieret en målrettet turismekonsulentstilling, som har været forankret i Stevns Erhverv. Herudover har der været en aftale med Stevns Erhverv om et årligt tilskud til drift af Tinghuset.

Med budgetaftalen er parterne enige om fremadrettet at erstatte de afsatte midler til turismekonsulent-stillingen samt drift af Tinghuset med en årlig økonomisk ramme på 0,5 mio. kr. til Stevns Erhverv. Den økonomiske ramme skal anvendes til at understøtte fokusområderne i samarbejdsaftalen mellem Stevns Erhverv og Stevns Kommune, ligesom Stevns Erhverv indenfor rammen også skal varetage driften af Tinghuset.

For at sikre en ordentlig forventningsafstemning, skal der ske enten en justering af den eksisterende samarbejdsaftale eller udarbejdes et tillæg til denne – forankret i Udvalget for Job, Social og Fritid.

Styrket samarbejde med Café Stevnen

Café Stevnen er en vigtig samarbejdspartner for Stevns Kommune og udfører en uvurderlig indsats for borgere med risiko for social udsathed i Stevns Kommune. Der er aftaleparterne imellem et ønske om fortsat at udvikle og udvide samarbejdet, og for yderligere at understøtte samarbejdet er den økonomiske ramme til Café Stevnen øget med 0,15 mio. kr. årligt.

Der skal, i et samarbejde mellem Café Stevnen, de relevante politiske fagudvalg samt den kommunale administration, ske en præcisering af, hvordan vi udvikler og udvider det nuværende samarbejde. Resultatet heraf skal skrives ind i den nuværende samarbejdsaftale.

Fritidsjob i den kommunale organisation

Den kommunale organisation er uden sidestykke den største arbejdsplads i Stevns Kommune. Aftale-parterne ønsker derfor at fremme muligheden for at etablere fritidsjob-muligheder i den kommunale organisation, hvilket forventeligt kan have en række positive effekter. Dels vil det give kommunens unge mulighed for at få deres første joberfaringer, dels vil det kunne bidrage til den kommunale opgaveløsning, og endeligt vil det også give de unge mulighed for at få indblik i og erfaring med velfærds-områderne forud for deres vigtige valg af uddannelsesretning.

Aftaleparterne anmoder administrationen om at undersøge mulighederne, samt give et bud på en konkret ramme, for at etablere fritidsjob i den kommunale organisation. Et oplæg hertil skal forelægges Udvalget for Job, Social og Fritid inden udgangen af 1. halvår af 2025.

Etablering af en erhvervsrygsæk

Vi har igennem de seneste mange år haft stor gavn af den kulturelle rygsæk, der bidrager til, at de stevnske skolebørn får kendskab til den stevnske verdensarv, den lokale kultur- og naturhistorie og desuden får udsyn til omverden.

Inspireret af den kulturelle rygsæk ønsker aftaleparterne at etablere en erhvervsrygsæk, der på tilsvarende vis skal give skolebørnene kendskab til det lokale erhvervsliv samt forberede dem til de vigtige valg i forhold til uddannelses- og jobmuligheder. Som en del af erhvervsrygsækken skal ”Politiker for en dag” indgå som et forløb, hvor skolebørnene får styrket deres kendskab til lokaldemokratiets arbejde samt får indblik i det kommunale maskinrum.

Styrkede vilkår for turismen

Stevns Kommune er som turistdestination i rivende udvikling. Såvel danske som udenlandske turister valfarter hertil for at opleve Stevns Klint, for at smage på de lokale råvarer eller for blot at nyde den ro og skønhed, Stevns har at byde på.

De seneste år har vi også oplevet en markant stigning i interessen for at besøge Stevns i autocamper. Det skaber en øget efterspørgsel efter overnatningsmuligheder langs klinten. For bedst muligt at imødekomme denne efterspørgsel, ønsker aftaleparterne at få undersøgt muligheden for at etablere simple overnatningsmuligheder mod betaling – og uden store etableringsomkostninger.

På Udvalget for Børn, Unge og Lærings område ønsker parterne at fremhæve følgende fokuspunkter:

Investering i nye faglokaler på skolerne

I 2024 er der taget hul på at investere i bedre faglokaler på skolerne, i første omgang på Store Heddinge Skole. I kraft af folkeskolens reformprogram tilføres der nu yderligere penge, så der i 2025 er i alt 3,5 mio. kr. til rådighed til opgradering af skolernes faglokaler.

Skoler og dagtilbud der kan mere for flere

Som led i kommunens inklusions-strategi er der i 2024 igangsat en række prøvehandlinger på tværs af skoler og dagtilbud, som skal understøtte, at flere børn kan rummes inden for almenområdet. Indsatserne er understøttet af en pulje på 1 mio. kr. Også i 2025 er der afsat 1 mio. kr. til at understøtte strategien. Desuden er der afsat 0,4 mio. kr. til at understøtte bedre muligheder for sen skolestart til børn, som har gavn af dette, og 0,2 mio. kr. til styrket indsats i dansk og matematik for de mest udfordrede elever.

Udsatte børn og unge samt specialundervisning

Udgifterne til indsatser for sårbare børn og unge, tabt arbejdsfortjeneste og specialundervisning har i 2025 fået et betydeligt løft på i alt 16 mio. kr. i forhold til det budget, som blev vedtaget for 2024. Det sker på baggrund af, at udgifterne i 2024 har overskredet budgettet betydeligt.

På området for sårbare børn og unge er der i de senere år sket en betydelig opprioritering af det forebyggende arbejde, som forventes at bære frugt i de kommende år. Samtidig sættes der i 2025 yderligere fokus på om den pris, som kommunen betaler til private opholdssteder m.v., afspejler de faktiske behov og ydelser. Det er der allerede gode erfaringer med på voksenhandicap-området, hvor der som led i sidste års budgetaftale blev etableret en kontraktforhandlingsfunktion. Erfaringerne herfra skal udbredes til børne- og ungeområdet.

På Udvalget for Plan, Miljø og Tekniks område ønsker parterne at fremhæve følgende fokuspunkter:

Køge Bugt-alliancen

Vi har i Stevns Kommune i de seneste år været en aktiv part i Køge Bugt-alliancen sammen med seks andre kommuner langs den sjællandske østkyst. Vi har i alliancen opnået store resultater og fået meget opmærksomhed omkring vores arbejde. Sammenfattende er vi i de syv kommuner optaget af at forbedre bugtens havmiljø – både ved at understøtte miljøfremmende tiltag og ved at bekæmpe miljøskadelige tiltag som eksempelvis Holmene.

For også fremadrettet at kunne fastholde momentum i alliancens samarbejde, har vi i de syv kommuner opnået enighed om at prioritere ekstra midler til indsatsen. For Stevns Kommunes vedkommende handler det om knap 0,1 mio. kr. årligt, som er indarbejdet i budgettet fra 2025 og frem.

Herudover har vi fra Stevns Kommunes side udvist interesse for at planlægge og afvikle Havets Folkemøde – helst i 2025 ellers alternativt i 2026. Der er i budgetgrundlaget afsat 0,1 mio. kr. som ekstra-ordinært kommunalt tilskud til afviklingen.

Fortsat effektiv drift af kommunale arealer og områder

Aftaleparterne ønsker at skabe de bedst mulige rammer for en fortsat effektiv drift af vores kommunale arealer og områder, som i vid udstrækning er forankret på vores materielgård. Der er med aftalen afsat 2,7 mio. kr. i 2025 til at opføre en koldhal på materielgården, hvilket i lang tid har været et stort ønske.

Herudover er aftaleparterne nysgerrige på at afdække potentialerne for yderligere at styrke driftseffektiviteten. Konkret ønsker parterne at få udarbejdet en analyse af materielgårdens materiel samt det fremtidige behov. Og for at tage et første skridt prioriterer parterne at etablere en forsøgsordning med robotplæneklippere til egnede arealer såsom boldbaner eller skolearealer. Med robotplæneklippere bliver græsset pænere og klippet oftere til glæde for hverdagsbrugerne. Derudover bidrager robotplæne-klipperne også til at frigøre tid til andre opgaver.

På Udvalget for Sundhed og Ældres område ønsker parterne at fremhæve følgende fokuspunkter:

Kvalitetsløft på ældreområdet

Som led i den nye ældrereform har kommunerne fået tilført midler over bloktilskuddet til et kvalitetsløft på ældreområdet. Det drejer sig for Stevns Kommune om 2,6 mio. kr. i 2025, 2,8 mio. kr. i 2026 og 4 mio. kr. i 2027 og efterfølgende år. Med budgetaftalen er parterne enige om, at alle midlerne afsættes til en pulje, som udmøntes til konkrete kvalitetsløft og indsatsområder på ældreområdet i de kommende år.

Nyt plejecenter

2025 bliver året, hvor kommunens nye plejecenter Solhaven med 40 boliger bliver indviet i Store Heddinge. Solhaven er opført som almene boliger ejet af Stevns Boligselskab, mens Stevns Kommune bliver ejer af Solhavens serviceareal. Der er til køb og indretning af servicearealet afsat 21,7 mio. kr. i budget 2025.

Opnormering af træningsområdet

Befolkningsudviklingen i disse år medfører øget behov for træning og genoptræning. Derfor er der med budgetaftalen afsat 0,5 mio. kr. årligt, som muliggør en opnormering af træningsenheden på Sundhedscenteret i Hårlev med én stilling.

På Økonomiudvalgets område ønsker parterne at fremhæve følgende fokuspunkter:

Investeringer i den kommunale organisation

For at sikre, at vi til stadighed har en effektiv og sikker kommunal organisation, er det nødvendigt løbende at foretage en række investeringer og prioriteringer. Særligt er der aktuelt et stort fokus på kommunernes cyber- og informationssikkerhed, og for at sikre, at Stevns Kommune også hér er på omgangshøjde, er der i budgetaftalen afsat årlige midler til området.

Også på det kommunale indkøbsområde er der afsat yderligere ressourcer til at opnormere kommunens indkøbsfunktion – og tilsvarende er der forudsat en økonomisk effekt ved at kunne prioritere om-rådet yderligere. Der skal i det videre arbejde være fortsat fokus på en god compliance på eksisterende indkøbsaftaler, indgåelse af nye og effektive aftaler og endelig også fokus på grønne, bæredygtige indkøb, hvor parterne ønsker, at Stevns Kommune bliver en del af Partnerskab for Offentlige Grønne Indkøb (POGI). Gennem partnerskabet vil vi som kommune fokusere på at købe grønnere og mere ansvarlig ind, hvilket ligger i forlængelse af kommunens arbejde med verdensmålene.

Endelig er der med budgetaftalen også afsat midler til at opnormere med en yderligere kontorelev i den kommunale administration. Det er en god og vigtig prioritering i forhold til at sikre, at vi også fremadrettet kan have dygtige og kompetente medarbejdere i vores organisation.

Reduktioner i de administrative udgifter

Som det også fremgik af sidste års budgetaftale, er der kontinuerlig fokus på størrelsen af de administrative udgifter i den offentlige sektor. Hidtil med mest fokus på særligt det kommunale område, men aftaleparterne noterer med tilfredshed, at der også er øget opmærksomhed på de kraftigt stigende administrationsudgifter i den statslige sektor.

I denne budgetaftale er der indarbejdet reduktioner af de administrative udgifter på 1,2 mio. kr. i 2025 stigende til 2,0 mio. kr. årligt fra 2026 og frem. Sammen med de seneste års reduktioner, er der tale om en betydelig reduktion, og aftaleparterne er indstillet på at træffe de nødvendige beslutninger og prioriteringer for at realisere reduktionen og beder direktionen om at udarbejde et oplæg. Oplægget skal forelægges Økonomiudvalget til beslutning.

Endelig er aftaleparterne også enige om, at der – med de senest indarbejdede reduktioner af de administrative udgifter i budget 2025-2028 – kun i begrænset omfang vil være mulighed for at foretage yderligere reduktioner på området i de kommende års budgetprocesser.

6. Afrunding

Der er aktuelt rigtig meget fokus på den kommunale velfærd og udviklingen af denne. Det er langt henad vejen en landspolitisk dagsorden, som vi lokalt tager bestik af og forholder os til, hvad den konkret betyder for Stevns Kommune.

Der er dog fortsat også et betydeligt handle- og frirum til lokale prioriteringer og beslutninger, og med budgetaftalen for 2025-2028 har vi gjort os umage med at omsætte dette lokale rum til konkrete handlinger og initiativer.

Budgetaftalen er resultatet af et godt politisk samarbejde. Såvel i forhandlingsrummet som i hverdagen. Den er samtidig et konkret udtryk for, at aftaleparterne er parat til at tage det ansvar, som ligger i at fastlægge et budget for Stevns Kommune.

Rammerne er med aftalen lagt fast, og kursen er udstukket. Der er fortsat et stort stykke arbejde at gøre for at omsætte ambitionerne, og vi ser frem til at tage aktiv del i det videre arbejde med at omsætte ord til handling. Vi kan dog ingenlunde gøre det alene. Vi er afhængige af, at det sker i et tæt og konstruktivt samarbejde med kommunens engagerede personale, med borgere, erhvervsliv og foreninger.

Vi ønsker alle rigtig god arbejdslyst.

Bilag til Budgetaftale 2025-2028

Henning Urban Dam Nielsen
S:Borgmester
Anette Mortensen
S:Formand
O:Udvalget for Job, Social og Fritid
Line Krogh Lay
Julie Hoff Sørensen
Bjarne Nielsen
Mikkel Lundemann Rasmussen
Mogens Haugaard Nielsen