Vi skylder Nordea-fonden en meget stor tak for den støtte, de har ydet os. De troede på vores idé med et børnekulturhus i Stevns og viste os tillid, og nu har vi kvitteret ved at indvie et hus, som lever op til alle de håb og forventninger, vi havde, da vi startede. Jeg glæder mig utroligt til se børn og voksne indtage huset og tror på, at vi kan pirre nysgerrigheden og skabe ny lyst til at læse.
Henning Urban Dam Nielsen, borgmester
Historien om udviklingen af det nye børnekulturhus er også en historie om et bibliotek i nødvendig forandring.
’Det danske folkebibliotek som vi kender det, er under pres, og vi er nødt til at tænke nyt, hvis vi skal sikre bibliotekerne en fortsat plads i danskernes kulturelle og demokratiske dannelse. Derfor har vi for flere år siden startet en omstilling af bibliotekerne som et klassisk bogudlån til at være moderne kulturinstitutioner med meget mere på hylderne end ’bare’ bøger. Det er børnekulturhuset et godt eksempel på, som et sted, der kommer til at have en større dagsorden. Et sted for læring og læsning som et supplement til undervisningen i grundskolen’, fortæller Bjarne Nielsen, som er formand for Udvalget for Arbejdsmarked, Erhverv, Kultur og Turisme.
På den måde skal børnekulturhuset gå hånd i hånd med den undervisning, børnene møder i skolen, men tilbyde adgangen til læsning og litteraturens verden på en anderledes måde. Det er der behov for, hvis vi som dansk nation fortsat skal kunne uddanne vores børn og unge til at kunne løse fremtidens udfordringer.
’Danske børns læsekompetencer falder, og når vi kommer til eleverne på 8. årgang, nyder kun hver anden at læse. På 4. årgang kan hver fjerde elev ikke fortolke, læse mellem linjerne eller læse kildekritisk. Det er en kæmpe samfundsudfordring, og jeg er stolt af, at vi har taget den udfordring op ved at give børn og deres familier et uforpligtende frirum, hvor de kan lege, udforske og være nysgerrige på litteraturen. Vi skal have vakt deres interesse i at læse selv, for det er en kompetence, vi ikke kan være foruden’, siger Anette Mortensen, formand for Udvalget for Børn, Unge og læring.
Find vej til børnekulturhuset
Fakta
Udviklingen af børnekulturhuset er støttet af Nordea-fonden med 2.15 mio. kr., og samtidig har Stevns Kommune bidraget med et tilsvarende beløb. Nordea-fonden har et almennyttigt og velgørende formål, og uddeler hvert år ca. 500 mio. kr. til projekter, som fremmer det gode liv inden for sundhed, motion, natur og kultur.
Børnekulturhuset skal styrke børns læring og læsning, og har børn i alderen 0-12 år som målgruppe: De yngste børn (0-6 år), startlæserne (6-9 år) og de store børn (9-12 år).
Da målgrupperne har forskellige behov, er børnekulturhuset inddelt i forskellige aktivitetszoner:
- Lydengen for de helt små (0-1,5 år), hvor børnene kan sanse og sætte lyd på oplevelserne.
- Hønserækken for de yngste (0-6 år), hvor historierne fortælles.
- Ordbjerget for alle, hvor man kan være mange om fælles oplevelser.
- Bogborgen for startlæsere (6-9 år), hvor børn er på deres helt eget første læseeventyr. Her kan man gribe en bog og helt bogstavelig kravle ind i reolen og finde sit yndlingslæsehjørne.
- Læseraketten er for alle, der selv kan kravle op og ned igen. Her kan man sidde og læse med udsigt over hele biblioteket.
- Litteraturstrædet for de ældre børn (9-14 år), hvor børnene møder litteraturen på mange måder.
- Ordfråseriet for alle, hvor man gerne må tale med mad i munden.
Udover at fremme børns læring og læsning skal børnekulturhuset medvirke til at løfte Stevns I almindelig og Hårlev i særdeleshed. Børnekulturhuset breder sig over 650 m2 i Hårlev Biblioteks daværende biblioteksrum.
Udover børnekulturhuset vil Hårlev Bibliotek stadig være hjemsted for et ’almindeligt’ bibliotek, hvor vi dog vil præsentere bøgerne på en anden og mere indbydende måde, som kan pirre øjet og vække nysgerrigheden. Her er der også adgang til alle de materialer, biblioteket er kendt for som f.eks. aviser, film, tidsskrifter, brætspil osv.
Billeder fra indvielsen til fri afbenyttelse