1. Indledning:
Det kommunale budget er en vigtig årlig milepæl, hvor vi politisk sætter ramme og retning for kommunens drift og udvikling de kommende år. Det er en opgave, som alle politisk valgte tager alvorligt, og også i år har der været konstruktive drøftelser med repræsentation af alle partier i Kommunalbestyrelsen om Stevns Kommunes budget for 2023-2026.
Udgangspunktet for de politiske forhandlinger har været de sigtelinjer, som er blevet opstillet særligt med de sidste to års budgetaftaler. I 2021 valgte vi at gennemføre en skattestigning, og det har vist sig at være rettidig omhu. Én af de vigtigste sigtelinjer for dette års budgetlægning har derfor været at fastholde skatten på det nuværende niveau, mens en anden har været at sikre strukturel balance i 2025, hvor vi opnår det fulde provenu af den skattestigning, som blev gennemført i 2021.
På trods af konstruktive politiske forhandlinger er det i sidste ende Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Venstre, som står bag denne budgetaftale. En aftale, hvor vi er lykkedes med at fastholde den ansvarlige kurs for Stevns Kommune ved at holde skatten i ro og ved at have skabt strukturel balance allerede i 2024.
Samlet set er der tale om en ansvarlig budgetaftale, hvor vi sikrer det bedst mulige grundlag for den fremtidige drift og udvikling af Stevns Kommune
2. Budgetaftalens udgangspunkt:
Dette års budgetlægning har fundet sted i skyggen af en række forhold, som i stort omfang påvirker os – på globalt, nationalt og lokalt niveau. Særligt krigen i Ukraine sætter dybe spor, eksempelvis i form af behovet for at prioritere en stor del af det samfundsøkonomiske råderum til at styrke det danske militær og i form af de aktuelle energiforsyningsudfordringer.
Den aktuelle situation er også afspejlet i aftalen om kommunernes økonomi, som er indgået mellem regeringen og KL. Rammerne for den kommunale budgetlægning er særdeles stramme på både drifts- og anlægssiden. Dette er senest understreget af, at regeringen har afvist at kompensere kommunerne for de fortsat stigende energipriser.
Udover en stram økonomiaftale er der også fortsat betydelige forskelle i kommunernes økonomiske rammevilkår. Forskelle, der efter vores opfattelse ikke i tilstrækkelig grad bliver håndteret af den nu- værende udligningsordning. For Stevns Kommune udkrystalliserer det sig helt konkret i en markant ubalance mellem vores finansieringsevne og vores forventede udgiftsbehov. Når vi sammenholder vores indtægtsgrundlag i 2023 med KL´s udmeldte service- og anlægsrammer, er ubalancen ca. 50 mio. kr. – en ubalance som efter vores opfattelse alene kan genoprettes ved at reducere i vores drifts- og anlægsudgifter.
Udgangspunktet for dette års budgetlægning har derfor været at foretage de nødvendige politiske prioriteringer, der kan bidrage til – på en ansvarlig og bæredygtig måde – at reducere vores udgiftsniveau på såvel drifts- som anlægssiden. Udover at skabe den nødvendige balance mellem kommunens indtægter og udgifter skal prioriteringerne samtidig bidrage til, at der er det fornødne råderum til at sikre den fremtidige udvikling af Stevns Kommune.
Der er tale om hårfine balancer, og det er aftalepartiernes opfattelse, at vi med den indgåede budget- aftale har fundet det rette niveau i forhold til reduktioner på drifts- og anlægssiden. Vi har truffet en række svære beslutninger, og de forestående reduktioner vil have konsekvenser. Dem er vi parat til at tage på os – for det er nødvendigt, og det er ansvarligt.
3. Sammenfatning af budgetaftalens økonomi:
Budgetaftalens hovedtal fremgår af resultatopgørelsen i figur 1.
Figur 1: Resultatopgørelse
Som det fremgår af resultatopgørelsen, er der for den fireårige budgetperiode samlet set balance med en kasseopbygning på ca. 3 mio. kr.
Der er i 2023 budgetlagt med et kassetræk på 12,8 mio. kr., hvilket skal ses i sammenhæng med, at provenuet fra den skattestigning, som blev besluttet i budget 2021-2024, først har fuld effekt fra 2025 og frem.
Som der er redegjort for tidligere i budgetaftalen, har det været nødvendigt at foretage reduktioner i såvel drifts- som anlægsrammerne. Det er særligt vigtigt at bemærke, at der er afsat i størrelsesordenen 35-40 mio. kr. om året til anlægsudgifter, hvilket er i underkanten af, hvad en kommune som Stevns har brug for. Det foreliggende anlægsniveau er således resultatet af de nødvendige prioriteringer, som aftaleparterne er blevet enige om med fuld bevidsthed om, at et ønske om en øget anlægsramme vil have som konsekvens, at der skulle ske yderligere reduktioner på driftsbudgetterne. Vi planlægger konkret med at udvikle og sælge kommunale arealer i Rødvig og Hårlev. I det omfang der opnås et større provenu end budgetlagt, vil dette ekstra provenu kunne anvendes til finansiering af et øget anlægsniveau.
De konkrete ændringer, som er indarbejdet i budget 2023-2026, fremgår af det vedlagte bilag til budgetaftalen.