Du er her

Borgerrådgiver

Borgerrådgiveren kan f.eks. hjælpe dig, hvis du har svært ved at navigere i det kommunale system eller har en sag, der ikke er gået som forventet.

NB: Borgerrådgiveren holder ferie fra den 1.-30. juli.

Borgerrådgiveren er en neutral, uafhængig og ansat af kommunalbestyrelsen. Borgerrådgiverens rolle er at styrke dialogen mellem borgerne og kommunen i konkrete sager. Borgerrådgiveren kan rådgive og vejlede dig i forhold til klagemuligheder og regler for sagsbehandling inden for områder, som kommunen er ansvarlig for. Borgerrådgiveren kan være mægler mellem dig og kommunen, men er uvildig og kan derfor ikke fungere som bisidder eller repræsentant.

Det er gratis at henvende sig til borgerrådgiveren.

Værd at vide om borgerrådgiveren

Fold alle ud
  • Hvad kan borgerrådgiveren hjælpe mig med?

    Borgerrådgiveren kan hjælpe med at:

    • finde rundt i organisationen og skabe kontakt til en relevant medarbejder
    • forstå indholdet i breve og afgørelser
    • finde ud af dine muligheder for at klage over en afgørelse 
    • skrive en klage
    • skabe en god dialog med kommunen
    • få information om dine rettigheder og pligter

    Vedtægter for borgerrådgiveren (pdf)

  • Hvad kan borgerrådgiveren IKKE hjælpe mig med?

    Borgerrådgiveren kan IKKE:

    • træffe eller ændre indholdet af en afgørelse
    • klage over sager, som kan sendes til andre klageinstanser, f.eks. Ankestyrelsen
    • klage over sager, som er sendt til det kommunale tilsyn, folketingets ombudsmand eller domstolene 
    • vurdere sager om medarbejderes ansættelsesforhold i kommunen 
    • klage over politiske beslutninger (f.eks. serviceniveau).

    Borgerådgiveren behandler normalt ikke sager, der er mere end 1 år gamle.

    Herudover varetager borgerrådgiveren en whistleblowerfunktion for kommunens ansatte samt samarbejdspartnere (leverandører) og lignende. Borgerrådgiveren varetager også henvendelser fra kommunalbestyrelsesmedlemmer, der har oplevet sexisme eller anden krænkende adfærd.

  • Hvordan kontakter jeg borgerrådgiveren?

    Du er altid velkommen til at kontakte borgerrådgiveren. Du kan henvende dig skriftligt, ringe eller aftale en tid til et personligt møde.

    Tanja Yndigegn
    Kirketorvet 2
    4660 Store Heddinge
    Tlf.: 20 43 37 22
    Mail: borgerraadgiver@stevns.dk
    Jeg vil gerne ringes op

    Borgerrådgiveren træffes mandag til onsdag. Hvis dit opkald ikke besvares, kan du lægge en besked, og du vil blive ringet op snarest muligt. 

    Har du behov for at sende personfølsomme oplysninger, skal du bruge Digital Post via borger.dk.

    Personlig henvendelse kan kun ske efter nærmere aftale.

Sidst opdateret

30.06.2021