Du er her

Ledig (med i en a-kasse)

Sådan booker du en aftale med Stevns kommune på jobnet.dk.

Er du ledig og forsikret i en a-kasse, skal du sørge for at melde dig ledig på første ledighedsdag på Jobnet.dk.

Du skal bruge din NemID, når du tilmelder dig som ledig på jobnet.dk. Du kan få hjælp i Jobcentret og i din a-kasse.

Du kan først få dagpenge fra din a-kasse, når du er meldt ledig på jobnet.dk. Senest 3 uger efter, du er meldt ledig, skal du have lagt et fyldestgørende CV (beskrivelse af uddannelse, erhvervserfaring og personlige kompetencer) ind på Jobnet.

I Jobcentret har vi adgang til Jobnet, hvorfra du som arbejdssøgende kan komme videre til alle stillingsopslag i en landsdækkende database.

Du skal opdatere dit CV løbende, så det altid er så korrekt som muligt. Du skal selv holde øje med, om der kommer henvendelser fra interesserede arbejdsgivere.

Senest 4 uger efter du har meldt dig ledig, skal du til møde på Jobcentret. Derefter skal du til møde hver 4. uge. Her afklarer vi dine kvalifikationer, muligheder og jobønsker, og du kan få vejledning og hjælp til jobsøgning. I jobcentret kan du også få tilbud om ansættelse med løntilskud, virksomhedspraktik, kurser m.v., og vi udarbejder en skriftlig jobplan.

Det første møde i Jobcenteret er et fællesmøde hvor din a-kasse også deltager. Det er et møde som Jobcenteret indkalder til. Du skal derfor først selv booke møder efter det første møde i Jobcenteret er afholdt.

Generelt gælder, at du som ledig, og som en forudsætning for at modtage offentlig forsørgelse, skal være aktivt jobsøgende. Du skal også tage imod et tilbudt job.

Senest 14 dage efter du er meldt ledig, skal du deltage i en samtale med din a-kasse om din jobsøgning. Du kan spørge din a-kasse om rådighedsregler, retten til dagpenge m.v.

Læs mere på borger.dk og på jobnets hjemmeside, hvor du også kan oprette dig som ledig og søge efter job.

Sidst opdateret

07.08.2017